söndag 21 oktober 2012

Quickfixteori

Idag var det dags att springa ett längre pass på en av Stockholms vackraste platser och sträckor där många strider och träningspass har utspelat sig mellan löpare, nämligen Lidingö. Som följeslagare och pådrivare var Lars Södergård den självklare och som kom med förslaget ifår kväll vid 21. Ochdet säger man ju inte nej till. Även propp hängde med bra och det blev 90 hårda minuter genom den vackra höstskruden som tagit grepp och strax tar slut.

Quickfix är ett intressant begrepp i idrottsvärlden som syftar till att du snabbt ska kunna träna dig till ett par % till ett lopp genom att några dagar innan köra specialpass i tron att det ska fungera. Mina erfarenheter kring quickfix är små, jag har lyckats en gång med detta i Nyårsloppet förra året då jag efter julen körde 46 km på tre dagar och lyckades superkompensera rätt bra. Sen var det en del bra träning tidigare i grunden också. Inför jätten bule förra året hade jag definitivt för få terrängkilometer i benen vilket jag också quickfixade ganska bra.

I år för Jätten bule är det tänkt att det ska vara långsiktigare än sist. En hel del pass har därför lagts i terräng, och dessutom har vi haft en del backpass med spårvägen också. Det har varit tungt för kroppen, men skonsammare för benen och idag toppades det med långpasset i terrängen på Lidingö. Gårdagen bjöd också på mer terränglika intervaller med Turebergs FK runt Stora skuggan. Nästkommande vecka ska en del distans också förläggas till Lilljansskogens terräng vilket gör att jag absolut kommer känna mig mer förbered på Jätten Bules skog än förra året.

Hursomhelst har helgen varit mycket lugn och energigivande med lugn fredag, trerättersmiddag på söndag eftertvå kanonlöppass och dagen hr förutom löpning, Stockholm Openfinalen på TV och övningskörning med propp varit lugn och skön. Mot en vecka till!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar