måndag 29 oktober 2012

5 dagar kvar - livsfilosofi, fotproblem och trötthet

Tiden går så fort just nu att det är skrämmande. Att dagarna flyter utan att något förvånar en kan vara av ondo, liksom av godo. Gör en sak om dagen som skrämmer dig, sa en gång drottning Elisabeth, en sak som jag ibland försöker eftersträva. Det berömda ekorrhjulet, som många är rädda att fastna i, behöver inte vara svårt att ta sig ur. Det handlar om att tänka Outside-the-box, kanske inte leva helt efter ens levnadsregler, utan kanske göra något annorlunda. Jag har hört ett bra exempel från Brasilien, då det var en svensk man som befann sig där för att hälsa på vänner. Då hans vän hämtade honom vid flygplatsen, och körde honom hem, blev det rödljus och brasilianaren stannade bilen, för att direkt köra på igen.
"Vad gör du??? Det var ju rött!?" Sa svensken.
"Men vadå, det var ju lugnt, det kom ju ingen!" replikerade den brasilianske mannen förvånat.

Detta kan vara ett bra exempel på levnadsregler som vi kanske inte alltid måste följa om det inte är någon fara. Han tänkte helt enkelt utanför ramarna, körde på ändå.

I helgen var jag definitivt utanför ramarna, vid flertalet tillfällen.

Jag beklagade mig tidigare över en infektion som höll på att bryta ut. Jag tog det lugnt i torsdags, hoppade tröskelpasset och körde 11 lätta kilometrar i fredags. I lördags var jag pigg igen, och körde dubbla pass med 7 x 1200 meter på förmiddagen och 9,5 km i 4.15 fart på eftermiddagen. Sen fick jag ont i foten, på precis samma ställe som förra året, dvs. början till plantar faschiit. Inte bra, är en underdrift. Och att hela tiden leva med löpning och tänka på nästa pass, och dessutom få bakslag med sjukdom och fotont, bestämde jag mig för att tänka bort löpning för en gångs skull.

Åkte därför till SSCO:s cocktailparty, och blev ganska redlös, tillsammans med Sekreterar-Anna från Studentkåren. Anna, kristen, gudfruktig och korrekt som hade beställt alkoholfritt, blev också ganska redlös efter ett tag och på inrådan av mig. Och det var helt enkelt jävligt kul!

Sömn och vila dagen efter hade jag tänkt på innan, klockan ställdes ju tillbaka en timme så där vann man lite tid. Genom att vara hemma 02.00 kunde jag därför sova till 0900 och ändå få åtta timmars sömn, så sjukt som det låter. Visserligen var jag trött, rödögd och lite darrig, ovan som jag är vid alkohol, men jag känner nu i efterhand att det var detta som behövdes för att nu sittandes på kontoret kunna köra rehabövningar för foten under skrivbordet och löpa som fan för att på lördag kunna springa fort som fan.

Outside-the-box. Idag blev det därför löpning på morgonen och ikväll ska jag åka till gamla jobbet några timmar för att jobba medan de har personalmöte. Och imorgon dubbelpass igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar