måndag 8 oktober 2012

6 dagar kvar - Hässelbyloppet på söndag - eller inte...

Jag skrev i lördags att gårdagens långpass skulle få bestämma om det var läge eller inte att springa Hässelbyloppet på söndag. Men jag vill vrida frågeställningen om Hässelbyloppets starta eller inte starta ett varv till och fråga om gårdagens pass var rätt pass att analysera om det ska bli lopp eller inte. Och då blir det genast lite intressantare!

Gårdagens pass var tänkt att vara över 24 kilometer, en inte alltför blodig sträcka egentligen. Jag har dock varit tveksam efter halvmaran att pressa min hamstrings så pass mycket ändå, då det kändes som den la ner efter halva sträckan. Därför tänkte jag att jag kunde köra en lagom hård 18kilometare innan frukost och sen runda av med 6-7 kilometer till efter frukost, för att skaka av benen lite. Men 18 kilometer var hårt på morgonen, trots att jag hade sällskap med Propp, och de sista 4 kilometrarna var ruggit jobbiga och till slut vart det bara 17,3 kilometer med smärtande ben. Kanske inte så konstigt efter en hård gårdag, vilket också Uhris skriver på sin blogg där han målande beskriver (med mig pekande i riktningen) om ångesten att springa på Djurgårdsbrunnskanalen.

Efter detta pass kände jag att det fick vara nog med löpning denna vecka, som ändå slutade på 11,3 mil. Så jag strök helt enkelt pass II, eller snarare ersatte det med cykling och rejäl stretch och efter det var benen helt OK igen.

Så summa kardemumma av detta då? Att det helt enkelt inte var rätt dag att säga vad som kommer ske nu på söndag. Jag avvaktar helt enkelt vad benen säger imorgon, då lite hårdare tröskel står på schemat. Om både ben och sinne svarar, om kroppen tycker det känns OK och hamstrings håller såsom den gjort hittills är svaret JA. Om något av ovanstående inte är bra, blir svaret NEJ. Och för att det ska kännas som en rättvis bedömning ska jag vila idag, eventuellt köra imorgon bitti för att sedan ladda inför kvällen. Det känns som ett mer fair test. Sen kan jag också avslöja att veckan ska bli riktigt lugn med både distans och med fart, vilket bör ge en ganska så bra rekyl och superkompensation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar