tisdag 23 oktober 2012

En dag i livet

Då jag läste min äldre inlägg häromdagen såg jag ett inlägg från maj förra året där jag beskrev en typisk dag hos studenten. Ganska rolig läsning såhär i efterhand måste jag medge! Kom då på den fantastiska idén att uppdatera hur det ser ut nu, om det nu vore någon större skillnad mot tidigare då jag är tillbaka på GIH fast i annan form som kanslist på Studentkåren. Såhär kan en vanlig dag se ut...

04.50 - 05.00
Jag vet, aptidigt, och tro inte att det är njutbart. Snarare ett nödvändigt måste. Tar jag mig inte ut nu tar jag mig inte ut sen vilket gör att jag inte springer - missar värdefull träning - blir sur - vrång - besviken på min egen lathet - och därför går upp. Kläderna i brandmannen på golvet. Ut mot djurgården för en första morgonrunda på ca 10 km.

05.52
När det är sommar är det fantastiskt mysigt att stå ute och stretcha, nu är det kallt, man är trött och det som lockar är en varm dusch. Kompromissar med mig själv, stretchar i trapphuset.

06.15
Jag försöker ofta vara ganska alert på kvällen innan löpning och fixa så mycket som möjligt av morgonens bestyr. Det är fantastiskt att väskan är packad, att frukostmackorna är gjorda så man slipper fixa med de, kaffebryggare, vattenkokare, havregryn; ALLT är framme! Det blir med andra ord en lugn och skön morgon med det.

06.55-07.05
Glider till GIH. Jag har cirka 20 minuter att knata vilket är tokskönt, man slipper tunnelbanan och det är skönt att gå av lite mjölksyra. Men ibland är det av ondo, då man ska träna på kvällen med Spårvägen och man har både jobbväska och träningsväska, vilket gör morgonduschen helt onödig när man kommer fram då man är en våt fläck. Så ibland blir det faktiskt bil till jobbet! Vilket är extra skönt vilket ni kommer läsa om senare.

07.10-07.20
Kommer fram till jobbet, tvingas alltid blippa in mig med kortläsaren då ingen har öppnat och jag är först på plats. Tänder och startar upp allt som ska. Om inte kollegan Niklas är borta som nu, händer det att en balja kaffe görs så han vaknar till. Annars avvaktar jag.

07.45-09.45
Nu kommer lärarkollegorna i strid ström: Professor Håkan Larsson, Lektor Karin Redelius, Jane Meckbach, ibland går någon fysiolog typ Mikael Mattsson eller någon fel och hamnar nere där jag är. Dessutom rullar studenterna in så smått som behöver hjälp med det ena och det andra.

09.45-11.00
Går upp till John i repan, en 800-meterslöpare från Rånäs med en hel del gemensamma kompisar och som ibland är med på ett löppass. Snackar lite och har möte. Ibland, när man kan ta ut friskvårdstimme, händer det att GIH-badet är ledigt för en simtur och då kan det lätt bli en tusing i bassängen.

11.00
Lunch i Lingbaren, restaurangen på GIH. Husmanskost i mängder, ruggigt bra för 50 loppor.

12.00 - 14.00
Kansliet överfullt, brukar vid lunchtid kallas för fritidsgården. På kansliet har vi upprättat en hackordning som har sin utgångspunkt i idrottens värld och lagsporten: den som är yngst fixar och gör grejer, i detta fall Lantto, ordförande för den ärade föreningen GIH IF. I övrigt har vi en stor skala med 80-talister på kåren, förutom jag själv, och det gör att samtalsämnena på sista tiden blivit riktigt roliga med äldre minnen. Vad sägs om Nintendo åttabitars, Championbrallorna man hade i högstadiet, skilda världar, tre kronor, Sega Mega Drive, Absolute Music 95.... Ja ni hör själva.

14.15-16.00
Fixar ekonomigrejer och ser i ögonvrån hur grabbarna i bakgrunden klarar tredje världen i Super Mario Bros 3. Överlyckliga då de hittat en hemsida på nätet där man kan spela gamla spel. Ibland är det möten, ibland är det ärenden som ska fixas och samtal som ska ringas, ibland bara vara tillgänglig för studenterna. Käkar alltid mellanmål här, lingongrova och ägg!

16.00 - 17.00
Avslutar dagen, kollar post, hör med andra, fixar ibland något på dene xtrakurs i idrottspsykologi II som jag läser eller kopplar av.

17.00
Vandrar den korta biten till stadions tunnelbana och Spårvägens klubblokal. Är ofta där tidigare och stretchar loss och rehabar lite. Alltid skönt innan vi börjar. Danske Jens kommer in, Lena Örn och cissi norrbom, Henke Jacobsson i shorts (!?) över tightsen och ibland Uhris som showar och drar någon histora.

17.30
Träningen börjar. Uppvärmningsjogg till Djurgården oftast och backe, tröskel eller intervaller. Alltid lika tryckt efter uppjoggen, ingen vill liksom börja. Jag säger tvärtom, börja direkt så vi får slut på skiten. Funderar över hur vi börjar för att retas och dra ut på det. "Startar vi på ettan när vi räknar ner, dvs. 3 - 2 - 1!! eller 3 - 2- 1 - kör??"

19.00
Tillbaka till klubbis, stretchar, bålstyrka, fotgymnastik, duschar byter om. Ofta helt slut. Då tackar jag gud och mig själv till att jag...

19.20
...Tog bilen på morgonen och nu kan ta den hemåt istället för att gå. Underbart! Och hemma är propp som fixat middag, toklyx!

20.30
Ögonen går i kors, passar på att göra mackor till morgondagen om jag orkar, annars blir det kvällsfika och lugnt, kanske läsa lite eller vila. Lägger fram kläder för eventuell morgonlöpning, packar väska om det behövs, läser om senaste sportresultat och kollar mail för att förbereda morgondagen.

 21.30
Okej, helt slut, orkar inte tänka eller stå. Ligger och läser i sängen, somnar med lampan på nästan...

Såhär kan det i princip se ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar