onsdag 30 april 2014

Statuscheck

När jag tittat tillbaka ett helt år i kalendern för att se var någonstans jag var då löpmässigt och var jag befinner mig nu finns det flera motiv som säger att denna säsong kommer att bli bättre än förra årets. Vi kan väl börja med det enkla faktum att jag jämfört med förra året kunna springa från 1 januari till nu, medan jag förra året inte kunde göra det.

Men sen finns det andra indikationer som det går att titta på, som olika pass som genomförts och dess snittider. Ett sådant pass är för ganska exakt ett år sedan, 6 x 800 meter i Lilljansskogen med rätt hög snittid, medan jag igår körde 8 x 800 på en ganska så lägre tid. Och då hade jag ändå ett rätt tufft långpass i ryggen och vader som fortfarande är rätt slut efter lördagens banpass.

Apropå långpass så har också de håvats in i rätt bra mängder nu, till skillnad från förra året. Kvaliteten har det inte heller varit fel på, det har varit variation i träningen och det mer hårda intervallerna har varit rätt bra med bra fart i. Jag känner också skillnad när jag utför den mesta träningen nu, blir inte lika toktrött och återhämtningen i vilan mellan intervallerna eller när jag är ute och springer och tar det lugnare går mycket fortare.

Det enda som saknas för att säsongen ska kännas klockren är att jag ska ha några tävlingar i kroppen, men där har jag valt själv att ligga riktigt lågt för att kunna träna på bättre och hittills har det känts rätt.

Det enda som bekymras lite grann är att knäet gör sig lite påmint i mellanåt och jag funderar på att trappa ned löpträningen lite grann för att inte stimulera reaktionen att fortsätta ytterligare. Då jag ska till landstället i helgen har jag en idé att pressa in några styrkepass istället för löppass för att vara på säkra sidan, styrkan har jag ändå slarvat en del med och kan behöva ett lyft.

Eftersom jag blivit skadad eller inte kunnat springa lopp jag planerat för (av någon outgrundlig anledning tycks det bli så) har jag heller inte gjort någon riktig plan för våren/sommaren, därför kan det komma att bli lite mer spontana lopp, eller så håller jag det för mig själv helt och hållet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar