söndag 6 april 2014

Kroppens olika signaler

Att lyssna på kroppens signaler och agera därefter är något som jag verkligen har lärt mig denna vår och vinter. Någon som verkligen tog upp detta till en ytterligare nivå var Mattias Sunneborn när han föreläste på Spårvägens kick-off och talade om att prestera på topp. När han visade upp sin skadelista, som endast innehöll två stycken skador under hela sin karriär (stressfraktur samt avsliten baksida) var det som en pollett verkligen föll ner. Det handlar ju inte i slutändan om passet i eftermiddag gör mig till en bättre löpare, det handlar om summan av alla pass jag kan träna för att jag inte är skadad som gör mig bättre!

Jag har verkligen försökt att ta efter detta på en ytterligare nivå och en del i det var anledningen till att jag inte sprang premiärmilen förra helgen och tog två vilodagar denna vecka. Igår när jag sprang mina tusingar kändes det riktigt bra och jag lyckades faktiskt trots pigg känsla och fint väder att inte springa ett eftermiddagspass också för att spara mig till idag och långpasset. Just långpassen har varit lite eftersatt denna vår och vinter och dessutom varit lite av en plåga då jag inte riktigt orkat springa så pass långt som det krävs och kroppen har sagt ifrån. Desto större anledning att skippa eftermiddagspasset med andra ord.

Istället för eftermiddagspass vart det en långpromenad med fästmön för att äta mat i Birkastan och därifrån en mer direkt promenad hem. Kanske kan ses om alternativträning? Eller som återhämtningspass? Hursom bestod middagen av stans största pizza och efter en godispåse var i alla fall benen och kroppen laddade med energi.

Vaknade tidigt och åt frukost tidigt och drog iväg. Stannade hemma och slog av klockan på 2.13.58 med 30 km löpta. Och med all eftertanke och handlingar var det kanske inte så konstigt att kroppen kändes bra? Någorlunda pigg efteråt och under och inga större dippar, mer än de vanliga demonerna som jag faktiskt lyckades prata bort under passets gång. Och faktiskt ett pass som jag kommer komma ihåg för den härliga känslan.

Nu i veckan väntas lite mindre jobb och det verkar spontant finnas en del luckor som kan fyllas för löpning. Förutom det finns det ett spännande möte inbokat och massa annat jobb som ska avslutas innan påsken tar över och för en till Småland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar