söndag 27 april 2014

Fint söndagspass med tunga namn

Min ben var märkbart tagna av gårdagens banpass, även om sinnet var i topp eller inte långt ifrån. Var uppe tidigt för kaffe och frukost, och passade på att fixa lite grejer på min attgöralista som jag egentligen borde gjort tidigare. Men sen var klockan 09.15 och det var dags att ge mig av.

Mina vader var inte fräscha och de frågade mig nästan direkt vad jag höll på med, även om steget hölls uppe fint. Medan jag började komma igång på Lidingövägen funderade jag lite på vilken sträcka jag skulle köra. Marathonvarvet baklänges brukar vara en klassiker, men nu var jag mer sugen att köra framlänges så vid Valhallavägen svängde jag av och gjorde det.

Första 10 km rullade på fint på 44.30 Då jag började närma mig varvning började jag dock bli trött och kroppen började också bli sugen på vätska. Som tur var ligger ju faktiskt klubbis vid 18 km så där sprang jag ner och drack några snabba klunkar innan jag fortsatte. Vid Fältöversten var jag mindre sugen att snurra på Gärdet, likt marathonbanan, så därför tog jag av för min morgonrunda runt Djurgården och räknade samtidigt ut att det skulle bli 30 km om jag tog mig hem helskinnad. Ett riktigt bra dagsverke därmed!

Att jag skulle ta mig hem helskinnad var bara att stryka, för vid 24,5 km såg jag ett par snabba löpsteg komma emot mig, och redan där förstod jag att det skulle bli jobbigt. För precis som jag trodde var det Olle W, Larsa Södergård plus lillebror Södergård och Nappe som låg och borrade med Daniel Norberg och John Kingstedt sladdandes. När de skrek att jag skulle hänga på skakade jag först på huvudet, men då Nubben och Kingis ändå verkade ta det lugnare hängde jag på de, även om de inte höll nere farten. Dock var de snälla och skulle köra kortare, så de hängde på mig hela vägen till Värtavägen innan de vek av, vilket gjorde att sista femman gick fortast och snabbast i tanken. I mål hemma efter 30 km och 2h12min. Snitt 4.24/km. Ett riktigt fint pass med andra ord. Efter det var det läsk, vatten och vätska i mängder som behövdes.

Sedan bestod dagen av sen lunch med bror och föräldrar, lite handling och nu lite vila innan en ny halv vecka börjar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar