tisdag 8 april 2014

Försöker hålla koncentrationen uppe

Koncentration är en mycket viktig egenskap i allt man gör. Det handlar om att kunna fokusera på rätt sak och i löpning kan bristande koncentration göra att du ger mer tillfälle till demoner eller tappar fart, något jag tappade under två sjöar runt och har tappat på en del pass. Fokuset framöver på träningarna blir därför att fokusera mer på att hålla koncentrationen under längre tid. När jag sprang långpasset i söndags var en medveten koncentrationsperiod efter 23 km som gjorde att jag kunde hålla ihop långpasset snyggt, varvid det kanske är därför som pass känts tunga, att jag inte lyckats koncentrera mig. Desto lägligare att träna på det.

Okoncentrerad var jag även på jobbet igår, vilket inte var något vidare. Fokus ÄR viktigt. Bara att komma igen.

Ikväll väntar backintervaller och kanske lite tröskel på det. Imorgon en förmodad vilodag.

2 kommentarer:

  1. Hej Jonas! Det har slagit mig alltmer, löpning är en koncentrationssport av rang faktiskt. Det gäller verkligen att vara närvarande här och nu för att få ut det man vill av passen! På de lugna distanspassen går det såklart bra att låta tankarna vandra iväg men inte när det ska gå fort! Hoppas det lättar lite för dig snart med jobb och att du hittar en skönt träningsflyt igen.

    Förstår att du låter tävlingsplanerna flyta fritt ett tag nu. Som det ser ut kommer jag i alla fall springa Påsksmällen och Milspåret innan det är dags för maran igen. Har tränat bra hela våren med så mycket löpning jag känner att jag kan få in, det är en fin balansgång det där men jag ligger i alla fall på drygt 5 mil i veckan med bra kvalité och det är en dos som fungerar med familjen och jobbet.

    SvaraRadera
  2. Hej Staffan!
    Kul att höra ifrån dig! Ser att träningen flyter på riktigt fint för dig och att det har gjort det flera veckor i rad! Kul! Det ska bli spännande att se vad du kan prestera på maran med lite bättre förutsättningar än vad Stockholm erbjöd 2012 :)

    Hade tankarna på Påsksmällen också, framförallt för att arrangemanget är riktigt bra och det är ett riktigt bra testlopp, finns chans till att jag efteranmäler men jag låter bättre träning gå före.

    Ja, jobbet har tagit mycket energi, men nu efter Påsk verkar det lugna ner sig. Som lärare har jag iallafall påsklov där jag kan vila upp mig lite, en riktigt lyx :). Det kanske gör att tävlingsinstinkterna kommer tillbaka och jag blir mer motiverad igen. Att tävla bra tar oftast ett par lopp, så man får ge det lite tålamod också. Sen att du kan träna såpass bra ändå med fyra barn, det är sannerligen imponerande!

    SvaraRadera