söndag 13 april 2014

Finfrukost och långpass

Imorse när jag vaknade var väl inte benen i sitt bästa slag direkt. De hade förmodligen tagit lite stryk från gårdagens pass men eftersom jag ändå inte hade planer på att springa på morgonen så gjorde det inget. Speciellt inte när jag i svärföräldrarnas hus ensam tassade upp, hämtade DN som jag eftersänt samt satte på en kanna kaffe och satt och njöt i soffan. När väl alla var upp var det dags för frukost, men inte hemma utan ute på stan, där vi intog en frukostbuffé size XL. Fruktansvärt gott och jag undrade hur jag skulle orka med långpasset sen.

Passet i sig var en ganska enformig historia och handlade om att beta av runt 24-28 km i lagom takt. Då vardagen inte erbjöd några pass som hemma med vila, löpning, vila och åter vila utan besök i Mönsterås hade jag planerat att springa just till Mönsterås med fästmön som följeslagare på cykel. Sagt och gjort, och perfekt att ha en drickalangare med på cykel (vilket dock inte utnyttjades så mycket, endast en paus).

Vägarna var till 99 % asfalt och det var heller inga lätta vägar utan riktiga landsvägar med lång sikt och således rätt mentalt tufft. Fick verkligen bita i för att behålla koncentrationen som jag pratat om tidigare i veckan. Att jag dessutom rätt tidigt kände av gårdagens kilometrar gjorde det lite jobbigare, men efter 2h03min så var jag klar och hade hunnit till hamnen i Mönsterås och klockan visade 27 km. Inget monsterpass med hög fart med andra ord utan ett genomfört pass med tuffa förutsättningar och tuffa förhållanden vilket jag tror ger mycket mentalt.

De sista dagarna har därmed gett en rätt fin mängd med 23 km i torsdags, lugnt 10km pass i fredags, 20 km igår och 27 idag. Dock har kvaliteten inte varit alltför tuff på passen och jag är medveten om att det krävs en del fart på passen också med intervaller och tröskelpass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar