fredag 3 januari 2014

Revansch-år?

Planerna för denna löparsäsong har jag funderat länge på och dessutom haft en hel del tid att tänka på då det inte varit så mycket andra tävlingar som stört, mer än tråkiga skador. Då jag för två år sedan var insatt på att springa ett bra Stockholm Marathon, vilket jag sedan också gjorde, var det en målsättning som präglade hela våren. Förra årets målsättning var lite mer vag och handlade om att jag skulle prova kortare distanser vilket egentligen bara blev ett lopp på bana och sen ett gäng femkilometerslopp. Så nu är frågan vad detta år ska präglas av?

Ser man till revanscher så har jag en del lopp som jag vill springa bättre på och få till bättre minnen än de jag har. Att jag exempelvis haft det tungt i terrängen med två lopp där jag gått in i väggen eller tappat chip, plus att jag inte kunde vara med på lidingöloppet i höstas där jag skulle få definitiv revansch, gör att jag är sugen på ett terränglopp att erövra lite heder på.  Så det kan vara en grej att ha med i planeringen.

Förra året missade jag också min revansch på Stockholm Halvmarathon som gick åt skogen 2012. Halvmarathon känner jag också är en distans som jag har en del kvar att uträtta på, och på Kungsholmen runt samma år gick det fantastiskt till kilometer 15. Kanske en hederlig revansch på den distansen?

Den sista revanschen som jag också har kvar, är egentligen också på Stockholm Marathon som jag bröt i en mäktig upplevelse av väderförändringar. Om jag skulle säga att jag inte vill springa detta lopp igen skulle jag ljuga. MEN, det krävs mycket träning av långa pass för att det ska klaras av någorlunda lätt och frågan är om det är möjligt med mina småskador som jag har nu.

Därimellan finns det en mängd roliga lopp som jag definitivt kommer att springa! Jätten Bule, Stockholm Kvartsmarathon, Hässelbyloppet, Kistaloppet… Så det finns med andra ord en del att göra.

Planen löpmässigt är i alla fall att i januari fokusera mer på att rehaba mig in i en bra februariform, då jag i februari förmodligen kommer att gå ner i tid på jobbet vilket kommer göra att jag har mer tid att springa på. Så för att inte sabba denna chans kommer jag lägga vikt vid att vara skadefri för att i februari kunna öka träningsdosen en del och sen får vi helt enkelt se var jag står i Mars och sedan planera utifrån det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar