tisdag 21 januari 2014

Okej morgonpass

Jag försöker så ofta jag kan att springa innan frukost för att få morgonpasset gjort. Visserligen springer jag ofta bättre när jag fått äta och vila lite och därmed har energi i kroppen, men eftersom livspusslet ser ut som det gör för oss människor så blir det ett måste att sätta klockan tidigt för att kunna träna, så den ringer alltifrån 05.00 till 06.30 om morgnarna för ett morgonpass på Djurgården allt som oftast. Distansen brukar inte vara speciellt lång, men 9 km upp till 15 km brukar jag klara av utan problem.

På vintern är det självklart segare att komma upp och springa än när det är varmt och soligt ute, men det är bara att ge sig ut. Att det dessutom är sämre underlag, man har mer kläder, det är kallare och mörkare påverkar självklart farten, så om det på sommaren går i runt 4.20-4.30 fart rätt igenom utan problem ligger jag snarare på 4.40-4.50 nu när det är som det är.

Imorse var dock vägarna jag valde att springa riktigt fint plogade och saltade och det var snöfritt på en del ställen vilket gjorde att farten automatiskt blev lite snabbare. Ett OK 9-kilometerspass blev det i 4.30-fart i snitt med lätt känsla. Mycket skönare än slasket.

Ikväll väntar Bosön igen med massa intervaller. I vanliga fall brukar vi mötas vid Ropsten för att springa ut, men då jag slutar jobbet precis när vi ska samlas i Ropsten blir det istället att jag åker direkt till Bosön (som är toknära) och springer en bit där innan vi kör igång. Fungerar det med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar