måndag 24 oktober 2011

Hälont och måndag



Äntligen börjar en ny vecka! Så tänkte jag när jag vaknade, men tji fick jag! Försovning med 30 minuter, planerat löppass på 50 minuter var bara att ställa in. Men skam den som ger sig: tog mig ut på en 3 km runda med lite hälont fortfarande, vilket irriterar. Körde ett till pass senare vilket också gjorde ont. ska till Runners store och köpa skor imorgon, och kanske även se över om jag ska ta ett par inlägg.


I alla fall, full rulle till Saltis för ett av de sista passen med kidsen och hem igen för att få en gångs skulle få njuta lite och varva ned. Och det gjordes genom att ladda kaffebryggarn och göra scones med Wästgöta klosterost och marmelad samt massa vila och plugg.


Sen kom andra rundan som sagt, i ett eldigt fint landskap vid terrängbanan runt kaknästornet som är ganska outnyttjad av sthlms invånare. har i princip aldrig möt en löpande själ där och det går fint upp och ner. Avslutade lite runt Djurgården. Och rent ut sagt gick det inget vidare. Är inne i en tung styrketräningsperiod nu, varvid benen kändes som stockar och jag udnrar var den Jonas som sprang Hässelbyloppet så bra hade tagit vägen. ojojoj, men fan va fint höstigt det va! Eldgula blad i träd och på marken! Fantastiskt!!! en av favoritrundorna i höst.


Och apropå meningen ovan om träningsplanering och styrketräningsperiod, så får ni nu hålla i er alla träningsplanerarfreaks för nu kommer lite snack och bilder kring hur jag har tänkt kring nästa år!


Jag har alltid försökt planera in mina pass för de ska passa in till lopp och nå formtoppar på ett bra sätt. Det har skrivits ned någorlunda i en dagbok jag för på datorn med Excel som inte är speciellt svår. såhär såg exempelvis dagboken ut inför kistaloppet. Ni ser att allt är färgkodat: Springa är gult, simma blått, gymma rött och skola blått. Ibland tillkommer extrajobb i rosa och fotbollslaget i lila. Samt lopp är alltid fulgula. Bara att lägg upp eventuellt för veckan och fylla i och ändra. superlätt att ha koll på vecka efter vecka. Detta är själva mikroplaneringen som görs.








Makroplaneringen är beroende av två saker, hur själva loppen ser ut och vilken form som skall nås till respektive lopp. Nu inför nästa år har jag i princip gjort klart kring vilka lopp jag vill spring och vilka jag vill satsa extra på. Det roliga, och lyxiga, nu jämfört med tidigare är att jag har tider att slå i vissa lopp, nya rekord att satsa mot på andra distanser samt bäst av allt: placeringar att försvara!! Detta gjorde att jag valde dessa lopp (förmodligen ryker några) med de som jag satsar på i Fetstil. Ni ser även en formkurva över tänkta formtoppar och när jag kan ligga lågt.









Denna planering är sen gjord efter en Mesocykel, som är uppdelad efter fyra perioder som är uppbyggnad, tävling, mellan tävlingar och tävling. Dessa siffror ni ser är hur högt prioriterade de är och vilken typ som ska prioriteras. Dock är detta bara löpning, jag har en liknande planering kring styrketräning också och vad som skall prioriteras. Simningen får köra sitt eget race lite grann och mest uppfattas som kul.









Några frågor??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar