måndag 3 februari 2014

Bra träningsdagar men låg aktivitet

Det märks just nu att det är lågsäsong vad gäller löpning hos den stora massan. Vi som vill springa lite mer kör på som vanligt, och de som springer kortare och tävlar inomhus springer väl riktigt bra nu, men alla andra, var är dom? De stora utomhustävlingarna som brukar locka stora deltagare och vanliga motionärer är ju ganska långt fram, även om det är cirka sex veckor kvar till premiärloppen för året som Två sjöar runt eller Premiärmilen som ändå brukar locka en del. Jag som bor nära och brukar springa på den del som den stora massan älskar att springa på, Djurgården, får vara relativt själv på alla pass jämfört med sommaren då man riktigt tidigt ändå kan stöta på några själar. Nu är det knappt så att tidningsbudet är uppe.

Det märks också på bloggandet hos flera av de jag följer. Det är färre och färre uppdateringar (som kanske också beror på andra skäl) och det är färre glada tillrop mer än att man försöker få till vardagen så gott det går, försöker springa på trots dåligt väder, längtar till man slipper slask och massa kläder och en längtar till våren.

Träningsmässig bjöd förra veckan på en hel del bra kvalitet med ett torsdagspass som innehöll bra tröskelfart på band där jag kunde jobba ner mig i 3.33-fart utan problem. På lördagen var de flesta spårvägare och tävlade men jag och Jens snackade ihop oss om ett pass på Bosön och vi fick med oss Erik Widing från Tureberg. Medan Jens drog på 5 x 2000 nöjde jag mig med 3 x 2000 plus 1 x 600, 4 x 400 och en 200ing då magen ballade ur igen. Lite distans på eftermiddagen och lugn kväll.

Min akilleshäl den senaste tiden har varit oförmåga till långpass, dels pga väder, men även pga otroligt sega ben och trötthet. Det har liksom inte gått. Och när jag gav mig ut igår började det regna/snöa och efter 3 km var jag dyngsur och redan där trött. Började vika ner mig men försökte dra på och fick lite energi i mellanåt men efter 15 km var jag slut och såg stjärnor och drog mig hemåt. Blev cirka 17 km med otroligt trött känsla.

Just långpassen vet jag att jag reagerar bra på i träning och har jag haft ett par riktigt bra långpass brukar jag både tävla och träna bra, speciellt när jag sprungit på med hårda intervaller som nu. Därför borde det verkligen bli läge att springa lite längre och kanske ändra om så att benen blir piggare inför långpassen, även om det inte är någon brådska på så sätt. Just nu håller jag mig absolut till min ursprungliga plan och därför är det lika bra att skynda långsamt och lyssna på kroppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar