lördag 8 februari 2014

Debut på 3 000 meter

Helgen har hittills varit riktigt strikt. Började med sovmorgon för att för en gångs skull vara lite utvilad en lördag. Tidigare helgdagar brukar alltid bestå av en fredag där man äter mycket mat, dricker ett par öl och avrundar med en godispåse till på spåret. Igår nöjde jag mig med hälften. Bara en lätt måltid som efter förrätt toppades med blodpudding och en mindre godispåse framför på spåret (där jag kammade hem drygt 17 poäng). Tidig sänggång och imorse vaknade jag 8.30 utvilad och stärkte mig med frukost.

En sak som börjat störa mig i löpningen är mitt hår. Jag har alltid varit kortklippt och till och med snaggat mig ett tag men då jag var skadad för ett år sedan och stod på en crosstrainer på Friskis och Svettis i Hornstull så bestämde jag mig för att ha längre hår av någon anledning. Eftersom det börjat fladdra så mycket hår framför ögonen när jag springer att jag börjar få svårt att se svängarna på Bosön och därför fått springa i keps inomhus, vilket är lika fånigt som att ha mössa inomhus. När jag därför hade morgonen fri gick jag förbi Intersport i Fältöversten och hittade därför ett par hårband som jag köpte.

Efter en strikt lunch igen så drog jag mig ut till Sätra, väntade in Alexander Holmblad och mötte upp Andreas Bergstedt som kränger skor till halva Stockholms befolkning och vi av oss ut på en uppvärmning. Men innan den hade vi hört att det skulle bli två heat, och jag var den nyfikna kring om jag kanske kunde få springa med lite lättare motstånd, vilket jag också fick göra. Där såg de också att Bergstedt var struken då han glömt pricka av sig, så därmed blev han intagen i A-heatet. Tur för honom!

Uppvärmningen bestod av löpning runt mina gamla fotbollskvarter runt Sätra där jag tillbringat åtskilliga timmar, både på IP och den mindre Fashionabla Sätra BP någon kilometer bort. Då Alex inte varit söder om stockholm så mycket passade jag på och berätta om de fantastiska fotbollspelarna som fostrats här och de fantastiska träningarna och matcherna som utspelat sig på planerna, samt de vinterintervaller som löpts här med fotbollslaget. Detta gjorde att uppvärmningen gick på ett kick. Väl där inne började Bergstedt och Holmblad att röra på sig för att få till lite fart innan loppet, medan jag tog det lugnare.

När Alexander sedan tagit en andraplats var det min tur att springa, och jag undrade hur det skulle gå. Snabbheten har varit låg, träningen inte minskats och jag hade ingen aning om hur man springer 3 000 meter. Jag bestämde mig för att lägga mig någonstans i mitten och känna efter.

Efter en första kilometer som passerats på 3.13 kände jag mig i fint slag, liggandes bakom de tre studenternalöparna, och vi började även knapra in på Joar Edlund och Patrik Claesson som öppnat hårt. Väl där hamnade jag lite långt ut i en kurva, mellan de ovannämnda, och då trion gjorde ett ryck missade jag det helt och hamnade kvar där jag låg. Tänkte att jag kunde komma ikapp gruppen efter lite lågkörande här, men plötsligt var det bara en kilometer kvar vilket inte är någonting! Mellan ett och två gick det på 3.20, alltför långsamt, och jag insåg att jag tappat trion helt. Efter en raka bestämde jag mig för att öka och drog iväg och avslutade sista på 3.11 vilket gjorde att jag kom in på 9.44 på sega och trötta ben men så feldisponerat! Riktigt surt men nu vet jag att det är efter kilometer ett som man ska ligga på, trean kommer sedan av sig självt. Ännu surare var det när det var DM tydligen och Johannes Fahlström, som jag slog i Midnattsloppet i somras när jag var riktigt nedtränad, nu tog DM-brons. 

En annan sak jag tänkte på är att farten som jag har i mig är hiskeligt låg. Medan medeldistansare som Holmblad ligger och mysjoggar tre min blankt per kilometer sliter jag med 3.10 per km. Farten är verkligen något som kan övas upp!

Lärdomar:
- Spring snabbare mellan km ett och två.
- Kom mer utvilad dit.
- Häng på någon i rygg konstant.

Men ett första lopp är alltid ett första lopp, och nu är jag i alla fall tillbaka på banan igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar