fredag 9 november 2012

Vintersäsongstävlingar som rekommenderas samt Niklasträning

En del diskuterar på sina bloggar kring vad de gör för att motivera sig att fortsätta träna nu när det blir mörkare och kallare och det är långt kvar till man får utmana alla sina konkurrenter utomhus på något av de stora loppen som kommer igång i april-maj igen. Inomhussäsongen är ju inte speciellt utvecklad för motionärerna, jag menar, det finns inte ett tillstymmelse till lopp som är attraktivt att springa för den stora massan inomhus vilket är förklarligt. Hur släpper man loss 1 000 personer inomhus på en 200metersbana? Den ekvationen går ju inte ihop, och de lopp som ändå arrangeras utomhus är ju bra försök att locka andra,;Bore Cup är ju ett fantastiskt försök till att locka vinterlöpare ut i spåren med fyra lopp där man i slutet räknar samman poängen för att ta fram en slutgiltig vinnare och brukar locka både motionärer och elitlöpare.  Loppen brukar äga rum norr om Stockholm runt Gälve och Uppsala. Rekommenderas för samtliga!

Andra sätt att motivera sig är ju att åka iväg och träna på varmare breddgrader. Även här finns det en del att göra. Under passet med Olle och Johan i onsdags diskuterade de Kenya, och riktigt så rejält gör ju inte motionären eller jag. Däremot ska jag över nyår dra iväg till sydligare breddgrader för köra hårt. Det blir living the dream i en vecka vilket inte är fel.

För egen del är jag sugen på att prova att tävla inomhus. Jag har aldrig sprungit korta sträckor som 3000 meter förut och är sugen på att prova vad det innebär. 1 500 meter lockar inte, det krävs för mycket snabbhet för det. Så vem vet, något lopp blir det. Sen är även jag sugen på något av Bore-loppen, Nyårsloppet blir det kanske en repris på efter att det gick så bra förra året.

Den senaste dagarnas träning har varit jobbiga. Måndags vart det 18 km, tisdags alternativträning och backe, onsdags 24 kilometer och igår vart det 23 kilometer varav 10 km av de var i tröskelfart på ett 5 x 7minuterspass med nämnde Niklas Könberg vid Djurgårdskanalen. Om jag var sliten innan var det inget emot vad jag var efteråt. Att sen Niklas är i sitt livs form och snittade 3.30 per kilometer och försvann i fjärran medan jag snittade 3.37 och får jaga gör det inte lättare. Jag vinglade och var så yr på hemvägen att jag fick ursäkta mig för folk och säga att jag bara tränat med Niklas och inte gjort något annat dumt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar