torsdag 22 november 2012

Sjukdom och artiklar i DN

Efter lördagens Tömil insjuknade fästmön, och jag därefter. Trodde inte jag skulle få hennes förkylning, men så är fallet och jag är från igår ganska ospringbar, trött, småfebrig och allmänt jävlig. Helt enkelt ganska töntig och mesig. För pigg för att vara hemma och för trött för att göra något vettigt.

Det har ju varit en del skriverier i DN om svensk löpning, och det har varit en ganska svartmålad bild. Jag har inte varit insatt i löpningen alltför länge och vet därför inte riktigt hur bilden ser ut bland de tränare och löpare som finns. Friidrotten till skillnad från Fotbollen där jag varit som mest aktiv har ju olika prioriteringar av tränare; i friidrotten lär du dig själv att träna och kan vara din egen tränare medan du i Fotbollen är beroende av fler tränare ju högre upp i systemet du kommer, vilket är skillnad i och med individuella idrotter och lagidrotter. En diskussion är alltid bra kring bättre prestationer tycker jag, men som sagt, jag är för oinsatt och grön själv för att ha en åsikt kring det hela.

Nu ät det helt enkelt dags att ta till alla huskurer som finns för att bli frisk. Vitlök, ingefära, vicks, bastu, bada, chili, te, honung... Vilka fler finns??

4 kommentarer:

  1. Extra sömn, bra mat, varma kläder och då och då en ibuprofen mot feber brukar fungera bra för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Staffan! Ja, du verkar också lida av höstförkylningen, så jag går på dina råd!

      Radera
  2. Har precis läst en bok i detta ämne (Träna är livet) där det konstateras att i princip alla svenska löpare som nått riktiga framgångar (Hägg, Gärderud tex) har tränat efter eget huvud utan tränare. Tål att tänkas på..det verkar vara den egna drivkraften som är helt avgörande..ja och så en rejäl dos talang och en kropp som tål hård träning. Krya på dig!

    SvaraRadera
  3. Hej Magnus, har läst boken med (t o m så att författaren sitter några väggar bort på jobbet) och fascinerats. Undrar hur det ligger till idag, både Musse, Isabellah och några andra löpare som Eric Senorski verkar ha en tränare medan somliga inte? Hursomhelst håller jag med dig om att det är den egna drivkraften som är avgörande!

    SvaraRadera