onsdag 28 november 2012

Sjukdomskris

Normalt sett brukar jag inte ha några problem med att vara sjuk, om det nu inte är vinterkräksjuka eller maginfluensa som gör en så nedsatt så man blir utslagen. Vanlig förkylning är svårt att undvika, det är riktigt tråkigt när det sker, men vafan, man kan inte badda sig i handsprit varje dag eller undivka människor. Det händer liksom. Mina förkylningar brukar sträcka sig mellan 3-4 gånger max per år, vilket är respektabelt. Blir som lite extra vila och brukar vara mellan 3-5 dagar.

Denna gång är det värre. Visserligen känns det dumt att i rubriken skriva kris när det finns många värre sjukdomar att skriva om, men nu har jag inte märkt någon förbättring de närmsta fem dagarna och det är åttonde dagen i rad som jag är riktigt risig. Slem i halsen som vägrar ge med sig, hosta, allmänt opigg och trött och inga huskurer som slemlösande medel, Whiskey, vitlök, ingefära, te, chili, orimliga mängder vatten och bastu hjälper. Jag är på noll igen. Men nu har jag något på g.

Anders, en fotbollstränarkollega som jag spår blir nästa förbundskapten och som jag var i Nyköping med för ett tag sen har tydligen en dundermedicin att ge som han kom förbi kansliet med på morgonen. Cocillana-Etyfin är namnet, vilket enligt FASS.se är rejäla grejer, nedsatt körförmåga kan erhållas, morfin innehåller det också, samt kan bli beroendeframkallande. Vad säger ni läsare? För farligt för den normale?? Något ni provat??

Eftersom träningen är lika med noll finns inget att rapportera där heller.

2 kommentarer:

  1. Etylmorfin vilket är ingrediensen i Cocillana-Etyfin är erkänt hostdämpande men du skriver att du har slemmig hosta och dämpar du då hostan dämpar du även kroppens mekanism att försöka göra sig av med slemmet. Cocillana-Etyfin lämpar sig tyvärr bättre vid torr, rethosta. Tyvärr finns det inga riktigt effektiva slemlösande hostmediciner, Mollipect är en, receptbelagd, liksom Cocillana, men funkar sisådär.

    /Farmacevten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppades faktiskt att du skulle svara, den erkända farmaceuten från Astra! Har tagit lite Bisolvon men det har ju fungerat sådär. Det får bli vila med andra ord.

      Radera