onsdag 8 augusti 2012

1 dag kvar - Den perfekta uppladdningen

Att få den perfekta uppladdningen är inte lätt. Speciellt inte med en bristande form. Därför utgick jag idag från de grundtankar som härskar över alla prestationer i livet och som jag inte minst har lärt mig under åren på GIH. För att kunna leva bra, jobba bra och prestera bra är det viktigt att må bra. Simple as whistling dixie!

Nästa fråga blir då hur man gör för att må bra. WHO får helt enkelt bestämma, och de säger att hälsa är att man har fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande. Då är det väl lika bra att utgå från de också!

För att uppnå fysiskt välbefinnande, gjorde jag följande: Sov minst åtta timmar, förmodligen lite mer än nio, och sprang inte någonting på morgonen och ska inte springa på kvällen eller träna något, kanske bara ta en promenad utan några som helst träningsplagg på för att jag inte ska triggas gå långt eller fort. Vidare har jag ätit mat i sängen på morgonen och ätit och druckit vad jag velat. Bättre än så kan det inte bli.

Psykiskt välbefinnande var lite svårare, hur gör man då? Tog fram en bok som handlade lite om negativa/positiva tankar och krafter, och försökte endast ta fram det positiva i allt: Storstädade för att det skulle kännas fint hemma, bokade tvättstuga av samma anledning, läste om gamla löpresultat för att få lite egotankar om gamla goda tider och fokuserade bara på saker som gav bra energi, vilket också visade sig i det....

... Sociala välbefinnandet. När det är socialt måste man ha folk omkring sig, så varför inte besöka gamla Don Manguan, även kallad Mange, gammal klasskompis på GIH boendes norr om stan. Sagt och gjort, åkte dit och umgicks över dagen med han och sambo och deras två barn och njöt och pratade om allt, speciellt gamla minnen från GIH som fernetbranca i skåpen, gamla goda barometrar när vi i princip mönstrade ett halvallsvenskt lag när vi bann barometern i fotboll samt framtidsplaner och se hur en fyraåring lärt sig läsa och läser reglerna för ett spel flytande utan att staka sig! Otroligt! Kul var det också!

Helt enkelt kan jag inte skylla på uppladdningen heller. Imorgon ska jag tvätta, känna lite på formen, kanske ligga ute i solen och njuta, käka gott och ladda lite genom att titta på OS. 

Då är det väl helt enkelt så att loppet i morgon kommer visa min fysiska status och helt och hållet. Önska mig lycka till! 

4 kommentarer:

  1. Lycka till men vad är det för lopp som går imorgon?? Själv tävlar jag på Telge Stadslopp 5km på lördag med det självklara målet att gå sub18 på tävling nu när jag gjort det på träning. Känns bra i kroppen förutom att högerknät gnäller en hel del men det är på bättringsvägen!

    SvaraRadera
  2. Den heter långlöparnas kväll på stadion och arrangeras av FK Studenterna, tre olika heat man kan springa beroende av tidigare löpresultat, men i princip öppet för alla. Se www.studenterna.nu och fliken våra arrangemang!

    Du verkar ha en hiskelig form nu! Tänkte dubbla och springa Telge Stadslopp också, men kände att det förmodligen inte skulle gå så det blir en kort resa till (dina gamla hemtrakter nästan) Oskarshamn istället!

    SvaraRadera
  3. Gamla "Oskesamn" (dialekt) är ju verkligen mina hemtrakter och LLK vet jag ju om men aldrig riktigt vågat anmäla mig till. Det ÄR en högre tröskel att anmäla sig till banlopp eller hur?

    SvaraRadera
  4. Jag tror de har gränser för varje heat, jag trodde bara jag var kvalificerad för B-heatet men på något vänster blev det A-heatet. Jag tror b-heatets gränser var maximum 38 min så fär hade du ju lätt kvalat in!

    Fast nu lignar jag mig med banlopp, i alla fall de som är 25 varv :)

    SvaraRadera