söndag 18 september 2011

Dagen efter - totalsucce!!!!

Totalsucce är det sanna ordet för gårdagens lopp!! För att göra spänongen kort för de ska jag säga direkt: plats 85 bland männen, 94 totalt och siste löpare på en tid under 1.20 vilket exakt blev 1.19.54! Helt underbart och jag svävar fortfarande lite grann, om det inte vore för att kroppen är fortfarande på återhämtning och kramper kommer och går.

Fullständig rapport då: anlände till startfållan rätt stressad och nypinkad, med en uppvärmning som var otroligt kort och bestod av småhopp de närmsta minutraena före start. Propp, som också sprang, var dessvärre i en startgfupp långt bak och vi skiljdes tidigt åt. Vid start skymtades Daniel woldu, SM-tvåa i marathon, haben idris som kom tvåa i kistaloppet, Josephine ambjörnsson, marathonvinnaren av Barcelona marathon samt fiidrottstränaren Yannick Tregaro. Bestämde mig då för att ligga på 3.46 tempo de första kilometrarna för att känna på banan. Och pang iväg, något för fort men bra med som 132a man. Passerade första på 3.44 och tre km på 11.12 så allt var i sin ordning. Hade bra häng och bra steg och vid fem km hamnade jag perfekt bakom en ledarkille med mål 1.20. Längs karlbergskanalenflöt steget på bra och vi var en grupp på se stycken som tryckte på bra bestående av jag, ledarkillen, en norrman, en franska, en italienare, en australier plus en till. Vid åtta km ökade jag tempot och milen passerades på 38.10. Här började även tankar komma på tempot, lite väl fort? Dock hade jag en sparsam kommunikation med med ledarkillen om tempo:
'vad är tempot? 3.50?'
'3.47!'
Men piggheten tog över handen och jag behöll bra fart.

12 km passerades på 45.20, och vid 12,4 stod familjen och skrek järnet! Bara öka med andra ord. Passerade slussen och vid södermälarstrand drog jag på och drog om några till. Fortsatte runt hirnstull med norrmannen strax framför och tar i tango sikte på närmsta tjej, vilket visade sig vara tiondeplatstjejen. Här har 15 km passerats på 57.10 och 16 km på 1.00.46 och kroppeen är ok. Upp till mariatorget vilket är mina gamla gymnasiehoods. 3 km kvar, bara att kötta! Tar sikte på nästa ledarkille och jobbar mig ikapp, låter benen rulla i vila ned för götgatan och passerar Slussen mot slottet snabbt. En km kvar, bara att öka och ger allt! Snackar med en fredrikshofskille att hjälpa till och dra, men kisen har håll och kör själv. Drar på järnet och vid 21km skylten ser jag klockan ticka ned från 1.19.40. Drar på allt i spurten och ramlar ihop i en stor hög medan killen bredvid kräks. Släpar mig upp och får två fotografer på mig men hukar, orkar inte stå upp. Medalj, mer kort och kanelbulle. Inser så smått att jag gjort det och träffar fredrikshofslöpArn plus en studenternaskille och vi snackar av oss. Möter upp familj som möter med champagne och kramar och går långsamt till tuben...

Väl hemma kommer kramperna i magen och smärta i rygg och höft. Och jag och propp som bokat på ikväll frö att fira! Slår snabbt in mig på hemsidan och ser propps resultat, 33a bland brudarna! Stort kramkalas då hon kommer och champagne för hela slanten, tills min kropp säger ifrån ännu mer och tvingar mig till sängliggande i 20 min med iPod i lurarna pga magsmärtor och ont i kroppen. 21,1 km i tröskelfart är inte att leka med. Kvällen slutade fantastiskt med middag sponsrar av mamma på krogveckanmaner och tidig sängång med magsmärtor och främst höftsmärtor.

Idag är kroppen mör men humöret på topp. Kan fortfarande inte riktigt fatta även om kroppen gjort det väl. Blir förmodligen en lugn vecka med löpning. Och nu är nästa bestämt: New York Marathon 2012 om det är tillåtet med denna tid!!

Jaha, nu då? Haha, finns mängder att göra med skola, fler lopp och annat. Så förhoppningsvis är jag nere på jorden, om inte än, väldigt snart. Skönt iallafall att inte jobba direkt efter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar