söndag 27 oktober 2013

Kopplar av i Oskarshamn

Med höstlov framför sig och med en fästmö som varit i Oskarshamn och hjälpt sin sjuke far kände jag att det var läge att koppla bort Stockholm och framförallt att träffa henne (nämnd som propp i denna blogg) så direkt efter jobbet i fredags satte jag mig i bilen ner för att åka de fyra-fem timmarna ner. Välkomnades med god mat, god öl och gott sällskap och kärt återseende. Riktigt skönt att koppla bort allt ett tag.

Väl här har jag följt Terräng-SM från mobilen (med inga strålande resultat av herrarna från Spårvägen dessvärre men startfältet är tufft) och umgåtts. Kul för Ekvall och Åhwall som fick betalt för fina insaster i form av guld. Banan verkar ha varit riktigt tuff.

Jag och propp brukar fira jularna här nere och förra året var en riktigt legendarisk jul med ljusstöpning, massa träning, massa god mat och dryckesprovningar samt allmänt trevligt och det täntke vi upprepa i år. Innan jag åkte var jag därför uppe på vinden och kände lite grann på den back med Zeunerts Julmust som jag har kvar från förra året. För att göra en lång historia kort och för att förklara detta julmustfenomen lite ytterligare började min relation, som nu har blivit ett måste och en tradition, till Zeunerts julmust med att jag drack denna hemma i Spånga hos min bror Gurra en jul, och då var jag inte alltför glad över julmust. Men detta var annorlunda! En mer kärleksfull, gömd julmust med en mer kaffelik smak som hade något extra att erbjuda! Julen efter letade jag i affär efter affär efter denna dyrgrip innan jag hittade den och köpte på mig rejäla lager av denna, och då fick jag även veta att den var lagringsbar. Så nu varje jul blir det att jag köper några och sparar några till nästa jul. Det finns även en grupp på FaceBook som skriver om var man kan köpa denna ädla dryck och där jag självklart försöker bidra, och nu hittade jag denna i Oskarshamn varpå jag passade på att köpa några.

Förutom att köpa Julmust (såhär 57 dagar kvar till jul) passade vi även på att planera julbord lite grann. Vi tänker köra ett ganska så ekologiskt julbord i år och var därför iväg till en gårdsbutik som heter Dövestad där vi tänkte beställa en skinka, men det visade sig att trenden med att köpa ekologiskt och närproducerat hade hunnit ikapp de flesta, så vi skulle få stå på en väntelista. Det kändes sådär, så när vi kom därifrån hade vi istället köpt en ½ gris så denna jul får vi två skinkor, massa revbensspjäll, fläskfärs och grisfötter om vi vill. Så läckert!!

I detta försöker jag även hinna träna. Då jag kunnat springa varje dag denna vecka ökade jag dosen i dag till två pass, ett sex kilometers långt pass och ett som var strax under åtta kilometer och knäet har inte klagat alltför mycket. Imorgon blir det vila för att kunna vara uppe med svärfar och jobba med honom på hans snickeri och lägga tak.

1 kommentar: