onsdag 1 maj 2013

Valborg och årets första dopp!

Valborgsfirande är verkligen något särdeles. Faktum är att jag inte kommer ihåg att man firade valborg så värst mycket när jag själv var liten. Det var en stor brasa man tittade på, man köpte lotter och fick en coca-cola och en chokladboll. På högstadiet och gymnasiet var jag knappast med de som blev fulla första gången och firade inte valborg något vidare där heller. Jag kommer ihåg att jag åt middag någon gång och såg på en brasa, men sen sviker minnet. En gång har jag faktiskt svinat till, i Uppsala med gymnasiepolarna Bergen och Limpan, och det var festligheter det med champagnefrukost, sillunch, forsränning, powernap och sen party. Men allt var lite för mycket. Varför har detta blivit ett sånt firande? Någon som kan upplysa mig?

Jag och fästmön var igår en snabbis och såg på en brasa i Hjorthagen, men hela arrangemangen var riktigt misslyckat. Visserligen fin brasa, men kaos bland barn och föräldrar (som stod och drack), ett lottostånd där djungelns lag härjade och inga barn som sprang runt och sålde fika eller lotter. Ingen kör som sjöng var det heller, bara någon fyllekärring som skrålade falskt i en icke fungerande mikrofon. Neej, jag och fästmön ilade därifrån direkt och låg och mös hemma med en film.

Imorse var vi likväl uppe och tvättade och fästmön tog en morgonrunda, varpå vi på frukostbordet fortsatte vårat resonemang från dagen innan där vi på kvällen sade till varandra något i stil med "Hur många 25 åringar sitter nyktra och tittar på film nu?" till "hur många sitter nyktra efter att ha tränat, tvättat och ätit frukost klockan 9.15?". Man är sannerligen inte normalt redig tror jag.

Dagen idag förgylldes med ett hårt pass på gymmet med 60 min crosstrainer, 30 min cykling och 5 minuters rodd. Till lunch åkte jag och fästmön ut till Lidingö på en första-maj-picknick innan vi tog årets första dopp, och fy fan vad kallt det var! Nu är det gjort i alla fall. Gårdagen bjöd på oerhört bra träning där jag med Spårets unge stjärna, Valdemar Crispin (35.27 på premiärmilen) född 1997 sprnag 6 x 800. Fick en liten reaktion efteråt, men efter dagens pass känner jag ingenting speciellt, så det torde vara lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar