tisdag 21 maj 2013

Göteborgsvarvet och snar premiär

Förra veckans träning var bra, skippade helt alternativträningen och höll mig strikt till löpning vilket gav 9 mil samt en del simning och styrkepass. det börjar bli OK med andra ord för min del. Värst var dock fästmön, som efter denna vecka summerade upp 18,5 mil inför marathon och gör därmed en mycket spännande årspremiär!

Denna vecka är det tänkt att det ska bli premiär, ett träningslopp kan man säga, på torsdagens Milspåret. Hittills har inte benen klagat nämnvärt, men jag avvaktar ändå i det sista med en start, då jag inte vill överanstränga mer än nödvändigt. Även fast man säger att man inte kommer köra järnet utan ta det som träning vet man hur man blir när tävlingsdjävulen i en tänds efter sju månaders frånvaro. Såg nu att jag fått startnummer 13, dvs. hittills fjärde högst (!) efter Larsa Södergård, Markus Persson och Hans Edvardsson, och då betyder det ju att man måste springa fort. Ajajaj...

Göteborgsvarvet i helgen missades inte av någon, och att det var varmt var väl inte mer med det. Såklart det påverkar alla. Vad jag blir lite trött på var den totala fokuseringen i media på värmen och motionslöparna som kommer kollapsa, istället för att fokusera på en otrolgit spännande SM-kamp där Ekvall var ute efter sitt första SM-guld mot killar som Adil, Musael, Uhris, Haben, Kleist och David Nilsson. Varför stod det inget om detta i någon Stockholmstidning? Eller det faktum att det var ett gäng afrikaner med som siktade på höga tider?

Sen att sändningen med Gärderud som dessvärre inte kommenterar bra utan ritkigt dåligt och med okunskap är tråkigt, plus detta fjantande över att se Rikard springa bland motionärerna. Gör som Vasaloppet istället, ha en bra elitlöpare som kan vara rätt långt fram bland SM-Damerna exempelvis och höra hur det går där, eller någon som kan hänga på i fem kilometer och berätta lite vad han kände i herrtäten så vi får uppdaterade rapporter? Och rapportera för bövelen mer om detta i Media efteråt, nu var det bara ett tråkigt TT-telegram i DN om loppet. Värdelöst!

3 kommentarer:

  1. Amen, håller helt med dig, bedrövlig bevakning av SM-kamperna på herr-och damsidan men så är också Varvet främst en folkfest för motionärerna. Stockholm marathon har haft Lidingö-Bergman på en MC för att bevaka täten inkl SM vid något tillfälle, det blev bra TV med en expert på plats!

    Löjligt med den springande reportern tycker jag också! Otroligt att Gärderud har då dålig koll med sin bakgrund, att jämföra broarna i Göteborg med Flemminggatan på på Stockholm marathon, Flemminggatan som utgick vid banomläggningen för sisådär sex-sju år sedan...

    Ses på torsdag förhoppningsvis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg ditt inlägg också och håller med dig fullständigt! Förstår inte vad intresset och okunskapen beror på...

      Hoppas vi ses på torsdag! Om inte den egna formen är bra kanske jag blir hare för dig för sub 37:30...

      Radera
  2. Det vore ju minst sagt nice :-) även om jag inte kräver ett personbästa av mig i dagsläget med tanke på hur våren har varit!

    SvaraRadera