torsdag 27 september 2012

GIH:s nya forskare


Eftersom jag har den stora förmånen att nu jobba på GIH har jag rätt fantastiska möjligheter (igen!) att träna, som när jag var student. För det första bor jag 20 minuters promenad från där jag jobbar, vilket är kalas. För det andra har jag inom en radie på 150 meter ett gym, en simhall, tre idrottshallar, en gymnastiksal och en danssal (om jag nu får för mig att ta en svängom) vilket ger ganska goda förutsättningar för fysisk aktivitet. För att inte glömma Lilljansskogens oändliga terrängspår runt knuten, samt Djurgårdens löpvänliga sträckor ca 1,5 kilometer härifrån.

Förutom detta sitter jag också på samma plan som ett gäng forskare, som Mikael Mattsson och Filip Larsen (vars bloggar jag länkat till här bredvid), som skrivit boken Pulsträning och som dessutom själva springer ganska mycket och gör andra saker som handlar om att optimera prestationen, så dessa kan man ha rätt roliga träningsdiskussioner med. Förra veckan sprang jag även på P-O Åstrand, världsberömd för sin fysiologiska forskning. Och precis fem meter ovanför sitter en nyfunnen träningskamrat i Rånäs John Dunell, som främst siktar på 800 meter men som är en gedigen distanskompis att ha med sig på friskvårdstimmen. Plus Jeppe Nelsén från gamla Sörens Löparsällskap, Lars Södergård plus denne mans rådgivare och brorsa Olof, som har en hel del läckra tankar om löpning.

Idag fick jag vara med i en rapport i en kurs som han läser, då han läser tränarprogrammet på GIH och därmed läser endast om löpning i tre års tid. Den rapporten handlar om hur du presterar med och utan skor och hur det påverkar din syreupptagningsförmåga. I princip finns det fastställt att per 100 gr sko (och fot) så sänks ditt syreupptag med 1 % och om man därmed springer barfota borde man kunna prestera bättre. Detta finns det forskning kring, men endat kring motionärer och Olof hade raggat upp löpare som Andreas Bergstedt (Enhörna IF), Jesper Nelsén (Se ovan), Andreas Svensson (FK Studenterna) Henrik Jakobsson och Fredrik "Uhris" Uhrbom (Spåret) för att se skillnaden på lite bättre löpare. Och i denna vackra skara fick jag också vara med i. Och för detta fick man ett par adidaspjuck, som väger exakt 352 gram och därmed sänker mitt syreupptag med 3,5 % (kanske). Vidare kollade de på löptekniken och hur ens höft ligger, vilket förmodligen ska skilja åt till det bättre utan skor.

Man kan helt enkelt få en hel del tips, vetenskapligt förankrade, genom denna högskola, vilket alltid är uppskattat!

Här är min löpstil, dock med skor, förevigad av Andreas Bergstedt. Kika gärna in på hans blogg här till vänster, Upploppsrakan, där han beskriver testerna lite extra, eller föralldel Uhris blogg där hans upplevelse beskrivs!!



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar