tisdag 18 september 2012

Grubblande tankar

Nu har det gått ett par dagar efter Halvmaran och känslan är väl fortfarande sådär. Förutom dålig känsla har jag sjukt ont i vänster baksida, ungefär som om man har ischias vilket ger småsmärtor hela tiden. Jag ska senare cykla lite och stretcha loss det samt köra lite rehabövningar, för detta känns inte bra. Det är skillnad på smärtor och smärtor, vissa smärtor kan man leva med såsom träningsvärk, andra är lite jobbigare typ stramhet och värk i benen som försvinner med uppvärmning, sen finns det smärtor som rent ut sagt är riktigt jobbiga och onda och det värsta är: Smärtor visar att något är fel. Denna är en sådan. Det är en molande, djup smärta strax under vänster skinka där hamstrings fäster och det gör onte konstant. Att försöka spänna benet går inte och att göra en spark bakåt är omöjligt.

Jag tror det kan ha att göra med stelhet och spända muskler, då jag har en stelhet som gör att i princip en stege skulle kunna se mer böjbar ut än mig. Mina ljumskar ska vi inte tala om, och jag tror denna smärta i baksidan kan bottna i riktigt tighta ljumskar samt även framsida lår. Igår provade lite övnignar för att se hur det var, och jävlar vad stel jag var!

Därför blir det preliminära schemat framöver såhär:

- Stretching 20 minuter per dag start idag.
- Aktiv rörelseträning för baksida, framsida och rumpa innan och efter träning.
- Direkt avbryta pass där smärta finns som är dålig.
- Slänga in två alternativpass med cykel eller crosstrainer.

Sen är frågan om det håller till Hässelbyloppet. Det loppet är så kul och stort att jag känner att jag vill vara i full form om jag ska springa. Är jag inte det kommer jag förmodligen springa ändå men då måste smärtan som finns idag försvinna och ersättas av något bättre!

2 kommentarer:

  1. Låter som du fått en låsning i baklåret, eller sk muskelknut eller vad man ska kalla det. Brukar själv få samma sak och stretch hjälper väl så där. Bättre att köra in fingarna, hitta den onda punkten och mha tryckmassage få bort, då brukar det släppa rätt snabbt.

    SvaraRadera
  2. Hej Magnus, kul att du läser! Du har rätt, det är svårt att hitta punkten där det sitter men jag har grävt och försökt en del så det kanske lossnar. Ska till sjukgymnast på torsdag så då får vi se. Tror jag är rätt svag i just hamstrings!

    SvaraRadera