torsdag 20 september 2012

Sjukgymnastik

För er historiskt vetande, eller intresserande, tog sig sjukgymnastiken fart på GCI på 1800-talet, men då den ansågs för medicinsk och midnre idrottslig förflyttades den till Karolinska år 1934, och då försvann även den militära gymnastiken, eller linggymnastiken, iväg också. Men nu är den tillbaka igen, då man kan läsa masterpogram med inriktning sjukgymnastik.

Historien för mig och sjukgymnastik är inte lång, utan startades för exakt 2 timar och 30 minuter sedan, då spårvägens sjukgymnast och fd löpare Marlin Brown skulle ta tag i min baksida, och svaret var både enkelt och svårt: Jag är sjukt stel (dööh) och måste öka rörligheten, men sen har jag en riktigt konstig ojämnhet muskulärt i min hamstringsmuskulatur, då min två inre muskler (Semitendinosus och semimembranosus) är riktig starka och välutvecklade medan den yttre, Biceps femoris, är riktigt, riktigt dålig och som liten och klen får man gå till frälsningsarmén till skillnad från om man är stor och stark och gå till folkets park. Den anatomiskt intresserade vet då också att det beror på min fotbollskarriär där de inre aktiveras mer än den yttre. Så det jag ska göra är att öka rörligheten, minska ner på styrketräning som förkortar muskeln utan mer styrka för genomströmningen istället. Sen får vi se, har ju lite ischiaskänning, falsk sådan, vilket beror på stelhet så jag kanske ska stå mer och jobba istället för att sitta.

Besvikelsen har iallafall börjat lägga sig efter halvmaran och nu börjar jag se framåt igen. Som sagt är jag återigen tveksam till Hässelby men kör på tills dess.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar