tisdag 25 september 2012

Träna är livet - historiskt sett

Jag brukar lätt fastna för saker som jag tycker är intressanta, och när jag väl fastnar kan jag lätt bli fanatisk. För 7-10 år sedan var det fotboll, och jag var all-in på det (vilket jag iofs varit sen 4 års ålder och är fortfarande), sen vart det något annat, och nu är det löpning. Jag fastnar lätt på andra bloggar som behandlar det, löpningföralla.se är jag inne på för jämnan liksom jag snackar löpning med famlij och fästmö tills de tröttnar. Ibland när jag och fästmön springer tillsammans brukar hon ibland säga, "jonas, jag orkar inte höra mer om löpningn längre! och vi får börja prata om något annat... En anekdot är att jag nu plötsligt också blivit intresserad av bilar, vilket är ett nöje när man springer och har något att titta på (speciellt på gärdet och östermalm, där finns det en del snygga bilar!!)

Hursomhelst, av slump sprang jag på Leif Yttergren som är docent i idrottshistoria på GIH, och som hade en trave böcker med sig som heter Träna är livet - träning, utbildning och vetenskap i svensk friidroott, 1888-1995 och som jag lyckades få ett ex av, självklart signerad! Utan att jag direkt visste vad det var för bok tog jag hem den och småläste lite, och när jag väl insåg att den var inriktad mot löpning var ju detta rena guldgruvan! Det står i princip om alla möjliga träningsmetoder från 1900-talets början och framåt till Malin Ewerlöfs (som ni alla vet vem det är) och Martin Enholms (som ni alla i princip köper skor av på runners store och får löptips av) glansdagar. Och bläddrar man noggrannt kan man hitta Gunder Häggs (!) träningsdagbok från 1939! För er som är så nyfikna så ni inte orkar läsa boken ser det ut på följande sätt:

Måndag: Vila
Tisdag: Löpning Svedjeberget 1 timma och rephoppning 100 gånger
Onsdag: Promenad 10 km
Torsdag: Löpning Svedjeberget 1 timma och rephoppning 100 gånger
Fredag: Promenand 10 km
Lördag: Vila
Söndag: Långpromenad 3-5 mil

Detta ser ju inte alltför blodigt ut. Men under lumpen sen blev träningen hårdare, här under februari:

Dag 1: Hård löpning på landsväg 7 000 meter
Dag 2: Lätt löpning på landsväg över 200 meter
Dag 3: Hård löpning i djup snö över 5000 meter samt rephoppning
Dag 4: Samma som ovan
Dag 5: Hård löpning i djup snö över 5000 meter
Dag 6: Samma
Dag 7: Vila

Och nu var farten inte någon mesig 4.15 fart, utan det gick fort och skulle gå sjukt fort!!! 1945, några år senare, var det ännu hårdare med två pass om dagen:

Dag 1. Hård löpning 4000 meter                  Hård löpning 4000 meter
Dag 2. Hård löpning 4000 meter                  Hård rycklöpning 5000 meter
Dag 3. Hård löpning 4000 meter                  Rycklöpning 5000 meter
Dag 4. Hård löpning 4000 meter                  Hård löpning 4000 meter
Dag 5. Hård löpning 4000 meter                  Hård rycklöpning 5000 meter
Dag 6. Hård löpning 4000 meter                  Rycklöpning 5000 meter
dag 7. Vila

Nu snackar vi hårt!! Och vad han själv säger körde han skiten ur sig hela tiden. Inget sparande på krutet med andra ord.

Andra löpare, som Ulf Högberg (som sprang 1500 meter på 3.36,6, vilket idag hade varit fruktansvärt bra. På SM, som visserligen var ett taktiskt lopp, var segertiden 3.54 tror jag.), nämns också som hårdtränande och som inte hade någon vilodag alls. "Nej, man tränade jämt och ständigt" sade han själv. Kolla detta schema:

Träningsprogram 1/10 - 15/11 1967

1. 10 x 1000 meter i 2.50-3.00 fart med tv
å min vila
2. Långölpning 10-15 km.
3. 20 x 400 m i 70 s fart med 30s vila
4. 10 x 200 m i  28-29s fart med 1 min vila
5. Långölpning 10-15 km
6. 40 x 100 m i 15s fart med 15 s vila
7. Långölpning 10-15 km
8. 5 x 2000 meter i 3.00 fart med 3 minuters vila
9. 10 x backe + 5 km löpning
10 x 600 meter i 1.45 med 45 s vila
11. 10 x 300 meter i 44s tempo med 2 min vila
12. Långölpning 10-15 km
13. 40 x 100 meter i 15s fart med 15 s vila
14. långlöpning 20 km - 30 km.

Inge snack om att köra lugnt. Intervaller, Intervaller, intervaller.... när han sedan bytte träningsform låg han på 20 mil i veckan, med heltidsjobb och familj. Undrar hur hans livspussel såg ut? Hämtning lämning av barn? Handla mat? Sova? Eller var man bara jävligt hård psyskisk?

Summa kardemumma av detta då? Träna mer så blir du bättre. Och gå enligt Gärderudmodellen, vilken är 2 pass om dagen x 7 dagar i veckan x 52 veckor om året x 10 år. När du sen är professionell över går du till ett pass om dagen som varar i 24 timmar. Eller läs denna intressanata som Johan Wallerstein har skrivit om uppoffringar och löpning, så blir du sannerligen bättre: http://www.friidrott.se/nyheter/perspektiv.aspx?month=10&year=2009

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar