söndag 20 maj 2012

14 dagar kvar - sista långpasset med fartökning

Då var det dags för den sista värdemätaren innan det är dags att trappa ned träningen inför marathon, och svaret blev väl ett fortsatt Njaa... 30 km med fartökning sista 5 km var schemalagt och jag mötte upp spårvägarna i klubbis innan för att få lite pepp innan jag gav mig ut på marabanans andra varv, i princip från starten faktiskt! Inom fysiologi och träningslära pratar man om en del principer som gäller vid träning, där en av de mer kände ar specificiteten: du blir bra på det du tränar och ska du träna, gör det så likt prestationen som ska utföras. Med tanke på hur många gånger jag har kört marabanans andra varv och hur väl jag känner till varenda kulle runt Djurgården och stan så måste det ge mig någon fördel i alla fall.

Jag försökte hålla tempot högt hela vägen, och låg väl runt 4.10 första milen innan jag automatiskt saktade ned från strandvägen till söder mälarstrand. väl där pråmade jag på bra, men blev sjukt törstig då jag itne hade vatten med mig. lyckades ändå hålla mig till Odenplan innan jag slängde i mig lite vatten och sedan snabbt ner i klubbis för att hämta sportdryck och en smoothie, som faktiskt ska inmundigas sen på loppet också, upp på stadion och avsluta sista fem km i 3.45 fart per km. Totalt blev det ca 30 km på en sluttid av 2.11 vilket ganska fort ändå och kanske skulle motsvara en tid på runt 3.05 på maran. Baksidan kändes i slutet, lite lätt i vänster knä också, men sinnet var ganska piggt ändå. Jag får se det som ett positivt besked och om bara baksidan håller tror jag det kan bli en spännande mara, även om jag är tveksam i dagsläget!

Tipset till alla er maraspringare som inte sprungit tidigare: det är fan brant från stadshuset upp till toppen på Odenplan och det är ett gäng höjdmeter som ska avverkas i en otroligt smygande och falsk lutning. Förbered på att sakta ner farten, för risken är stor att man sedan slår sönder sig själv när sturegatan kommer med nästa backe sen.

Kvällen spenderades sen med Danske Jens, Larsa Södergård och Olle Walleräng på Olearys där vi såg klassiska klubben West Ham vinna över Blackpool och därmed ta steget upp till Premier League. Grattis!!

3 kommentarer:

  1. Bra jobbat, körde själv 32km idag men valde istället att lägga en tuff kupering på sista milen istället för att öka farten, en sista km på 4:05 i alla fall. Ja Västerbron är omtalad men stigningen från Stadshuset upp till Odengatan är riktigt riktigt seg vilket nog kan överraska många!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte dåligt själv heller måste jag säga!! Har du vågat tippa någon tid än?

      Radera
  2. Nej, och jag kommer inte våga tippa någon tid heller, jag tror absolut att sub3 är realistiskt, men det gäller att jag har en bra dag och det vet man inte om man har förrän man börjar springa och dessutom ska mycket annat stämma, nu verkar det bli rätt så varmt t ex.

    Jag kommer väl förberedd med mina mått mätt och jag kan bara fokusera på det jag kan påverka så får vi se med hjälp av yttre faktorer hur långt det räcker!

    SvaraRadera