måndag 26 december 2011

Hemresa och lopplanering

Dagen till ära lämnades Oskarshamn för att bege sig hemåt och avnjuta den sista tiden på rået med lite jobb. Sitter ändå relativt bekvämt på bussen så jag ska inte klaga, men man kan ju alltid göra roligare saker. Bestämde mig då för att utnyttja tiden att uppdatera lopplaneringens status för nästa år, vilket kan ses i en flik här intill. När jag ser på det såhär i efterhand ser jag att det är många lopp vilket flrmodligen inte är genomförbart, men liksom jag skrev och visade i ett tidigare inlägg om toppar och dalar i prestationsförmågan kan flera lopp komma att vara endast tempopass för att få till en jävla bra form och öka tävlingsvanan. det ska kommas ihåg att i år var det första året där jag löpte och sprang lopp regelbundet. Därför tror jag det kan vara nyttigt. här är i ala fall lite tankar om loppen och om de blir av.
Två sjöar runt ska köras ganska rejält på och det med den längsta sträckan på 16,7 km. Verkar vara ett roligt och traditionsenligt lopp som jag har hört gott om så varför inte tjuvstarta med denna?
Premiärmilen är på en bana som jag känner väl till och som är roligt för att testa statusen jämfört med andra löpare och hur de har legat i med tränngen. Väder och vind kan självklart påverka båda loppen, men ska bli sjukt roliga.
i Spring cross har jag revansch att utkräva från i år där uppladdning och annat gjorde att det inte blev som tänkt. Därför har jag tänkt enligt gamla devisen att Skit ska skit ha och springa deras nya 18 km sträcka. Tufft, backigt, långt och terräng. passar inte mig. Just därför kör jag den.
Danderydsloppet är en gammal god klassiker som förhoppningsvis blir av igen. Satte starten för i år och var riktigt lyckat och roligt lopp. Tävlingsklass denna gång.
Kungsholmen runt är sista seedningen inför Marathon och här ska det gå undan. Tanken är at vara så långt framme i starten som möjligt vilket kan bli riktigt långt fram om detta lopp går snabbt. verkar lättlöpt, snabbt och perfekt långt innan en mara. Pass på!!
Student SM är till för att revanschera sig lite. förra årets uppladdning var väl inte kalas heller och tiden inte superb. en bana jag kan i sömnen och ett lopp som ska gå att springa fort i.
Och sen kommer årets höjdpunkt, eller årets händelse i alla fall, Stockholm Marathon där det ska gå fort under långt tid. Hoppas att jag inte känner mig för sliten utan att allt har gått på bra tills hit för att ösa. En bana jag känner, en distans som dock kan vara för lång men som gjorts tidigare med en motivation som är superhög.
Victorialoppet är tänkt som ett semesterlopp som bara ska vara till för nöjes skull så man inte förslappar sig. Blev chockad när jag såg alla bra tider på resultatlistan, jag menar, 32 minuter för en vinnare i motionsklassen (!) och en kenyan som vann skuggad av svenske David Nilsson på 27 minuter innan jag såg att det berodde på att distansen endast är 9 km. platt som en rundbana och lättlöpt. kan bli riktigt roligt!
Bellmansstafetten körs med löparsällskapet som en rolig grej där vi ska försvara förra råets bra placering.
Kistaloppet var en höjdpunkt och roligt lopp. persade där i år och ser framemot ett nytt bra lopp i tävlingsklassen som en uppretare för Halvmarathon nästa vecka.
Stockholm Halvmarathon ska återigen bli en kanontävling med bra flyt. kändes kalas i år och hoppas den gör det nästa år med.
Hässelbyloppet som är tyngre än vad de flesta säger blir det också. gärna pers på milen igen, och gärna lika bra väder som i år. med bättre flyt och medlöpare kan det bli ett kalasrace!
New York City Marathon hoppas jag kunna köra nästa år som en klassiker, högst osäkert dock eftersom det kräver lång resa och bra form samt ett jobb som tillåter detta slag av ledighet. Fick i Julklapp en gammal löpartidning av propp som heter Spring Time där ett lopp från nämnde stad beskrivs och det gör mig mer sugen!
Massa lopp, massa träning och massa fokus krävs för att det ska bli bra och jag är aningen överambitiös som planerar upp såhär mycket lopp när knappt hälften vore mer logiskt. Men det är kul och får jag vara skadefri kan det blir ännu roligare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar