söndag 2 mars 2014

Checkat ut från storstan

En veckas sportlov som man har som lärare är ganska så förträffligt, även om jag tycker att alla lov och speciellt sommarlovet är en konstig kvarleva. 10 veckors lov på sommaren, när sker det egentligen i livet? Hursom har lovet varit fint då jag och fästmön har umgåtts mycket och haft det riktigt trevligt, och jag har hunnit med att löpa en del.

Att just löpningen går bra är sanning för tillfället. Igår samlades vi upp i klubbis för att avverka 2000-ingar runt stora skuggan. Farten skulle bli rätt hiskelig i täten, men vis som jag är la jag mig sist och körde första 1 ½ med en halvskadad Daniel Woldu. Drog på fyra riktigt bra 2000-ingar i alla fall med riktigt fin känsla och det är rätt otroligt vad löpningen går fint nu. Nu gäller det också att våga hålla igen, och efter en jogg igår eftermiddag för att löpa ut syran över 9,4 km vart det lugna 12 km 06.00 imorse som var riktigt tunga (tre pass på 24 h är för hårt!) är det läge att ta det lugnare. Hade definitivt behövt en frukost innan för att springa längre imorse.

Men, 09.30 så drog jag, fästmö och föräldrar iväg och sitter just nu i en stuga i Dalarna med 12 km skidor i benen och hela nästa vecka väntar endast längdskidåkning dagarna i ända med god mat och bara umgås. Egentligen perfekt ur löparperspektivet just nu då kroppen är riktigt bra men en vecka med alternativträning som är lågintensiv kan vara perfekt för att ladda om kroppen för att öka träningsdosen igen och för att kunna få lite mer timmar träning istället för att få kvalitet. Plus att få en vecka till ledigt vilket jag verkligen känner är behövligt nu efter tuffa jobbperioder. Förhoppningsvis hinner kroppen få lite löpningsåterhämtning som gör att jag kan stegra träningen under mars och april.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar