måndag 24 mars 2014

Tung löpning och tunga tankar.

Två sjöar runt, som blev en riktigt trist historia, har satt sig lite grann både på självförtroendet och i skallen. Det har varit ganska bittert och jag brukar ändå inte älta saker alltför mycket, men detta tog faktiskt en del energi och självförtroende. Speciellt då det inte kändes bra kroppslig sett alls vilket är motsatsen till känslan på träningarna. "Man springer men är ändå inte med i loppet" som Bamse sa på träningen. Tungt har det också känts hela förra veckan i löpningen, och varje pass var lite av en plåga. Energilöst.

I torsdag kunde jag gå tidigare från jobbet och sprang därmed en runda innan min vanliga torsdagsträning med ungdomsgruppen och efteråt mötte jag Olle W som jag satt och pratade med i omklädningsrummet där jag berättade om mina trötthetsproblem och om hur det kändes. Olle berättade hur han oftast kunde köra rätt hårt men att det inte är den fysiska biten som sätter stopp, utan den mentala biten. Är det för mycket runt omkring som tar energi så är det något som tar stryk och oftast är det löpningen som tenderar bli alltför jobbig.

Jag funderade över det och ägnade en del timmar åt att bearbeta det. Hur kunde det stämma på mig? Svaret blev att det stämde ganska väl. Det har varit mycket på jobbet och mer kommer det bli, jag och fästmön håller just nu på att byta lägenhet vilket tar energi också samt att det finns andra saker över framtiden (som kräver ett till inlägg) som jag oroar mig för och har i tankarna. Utöver det har jag min ungdomsgrupp som tar en del tid. Inte konstigt att det går tungt då när jag inte är i balans mentalt. Det är ju självklart alldeles för mycket.

Det får helt enkelt bli prioriteringar. Jag tittade i träningsplaneringen och tävlingsplaneringen och har gjort om en del för att få mer energi, samt även funderat över andra saker som ska ge mer energi än vad det tar. Men det är inte lätt, vissa saker går inte att ta bort, medan andra är mer lätta.

Hursomhelst blir det att tänka efter mer framöver, vad jag vill ha ut och vad jag vill göra. För egentligen finns det flera saker som är positiva. Träningen går faktiskt rätt bra ändå trots tung känsla, 20 km igår utan problem och 8 x 1000 i lördags på ganska låg fart men som inte alls var jobbigt, där jag dessutom ligger ganska nära planen. Våren är i antågande och det blir varmare. Det är bara i tre veckor till som jobbet är lite övermäktigt. Lägenhetsbytet är också på sluttampen förmodligen. Så egentligen är det bara att jobba på så kommer det mesta att sätta sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar