onsdag 27 juni 2012

Träningsläger


Lustigt, för mig är träningsläger intimt förknippat med fotboll och jag har uppriktigt sagt tappat räkningen på hur många träningsläger jag har varit på som spelare. Det har varit alltifrån i närområdet till att åka till Holland och åka iväg på turneringar och spela matcher mot lag och spelare man aldrig träffat annars. Och fotbollsrutinerna kan jag himla väl, vet precis hur kroppen fungerar kring utrustning, återhätmning och hur man lägger upp pass med fokus på stegring av svårighetsgrader och vad man vill ha ut av olika pass och andra övningar som syftar till att kanske inte förbättra spelet i samma grad som att förbättra lagandan. Där känner jag att jag har en gedigen bank att ösa ur.


Ett mycket minnesvärt träningsläger, förutom Båstad förra året med damlaget som finns lite att läsa om i augusti förra året, var när jag 2008 var i Holland med dåvarande fotbollslaget (som spelare) och var borta en långhelg. Hotell, buss till planen, match mot holländska lag och svenska lag, kul och minnesvärt och fin internationell touch. Trots att vi inte had hög standard (siktade på Div III det året) så hade vi konstigt nog publik på matcher och även på träningar.


Nu är det dock lite annat, och läget är lite mer förvirrat än det brukar. Imorgon ska jag på träningsläger i Växjö, men denna gågn med Spåret och det första träningslägret som friidrottare och långdistansare???? Kul att göra något för första gången som snar 25-åring inom idrotten, och lustigt att inte känna sig lika haj på vad som väntar. Egentligen är det förmodligen inte svårare än träningsläger eller turneringar inom fotobollen: Man kör ett pass innan frukost, käkar lagom för ett andra pass (så inte maten kommer upp direkt), käkar lagom vid lunch (dito) och gör något mer (typ alternativtränar eller styrketränar)för att sedan vräka i sig mat till middag så man har energi för nästkommande dag. Skor har man gott om och motivation också. Det verkar ju enkelt!


Något som oroar är dock en ömmande fot. Jag vill inte måla fan på vägen, men det är illavaraslande brännande smärta som finns rätt på ett mellanfotsben och som låter farligt likt en skada jag inte vill ha. Förhoppningsvis är det bara överansträning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar