fredag 8 juni 2012

Återhämtning

Återhämtning är vilt debatterat bland oss löpare och ett omstritt ämne. Jag har själv varit dålig eller omedveten om återhämtningens effekter men börjar nu, speciell efter våren som inte gett det jag trott, bli medveten om att det krävs en medvetenhet kring återhämtning för att få ut maximalt av den. Jag har haft förmånen att vid flertalet tillfällen pratat med mannen bakom idrottspsykologins teorier om återhämtning, Göran Kenttä, och nu börjar jag förstå vad han menar med att faktiskt aktivt göra något och planera din återhämtning. Något jag skriver om en del är livspusslet och hur vi motionärer eller elitlöpare faktiskt anpassar vårt liv till att springa de extra passen eller tävlingarna med att pussla med familjeliv, jobb, andra intressen, kompisar, skola etc vilket inte är en lätt uppgift. Det kräver energi och vi behöver sedan tanka oss med energi.


Just nu håller jag på att planera träning, tävlingar och framtid delvis tillsammans med mister coach Kent Claesson och jag kommer fokusera mycket mer på återhämtning, vila och lugn resten av säsongen. Det kommer ske genom att gå tillbaka till en av mig uppskattad form, avslappningsband, samt genom bättre sömn och fler lugna tilfällen med noll krav. Skönt faktiskt.


Hursomhaver, ny säsong, nya tag! Det har ju ädnå gått fort; för ett år sedan sprang jag mitt första lopp (Danderydsloppet) över 10 000 meter på 38.36. 10 Månader senare på 34.40
(premiärmilen). Tålamod är livets dygd. Träning, mer återhämtning och tålamod blir nästa ledord!

1 kommentar: