måndag 14 november 2011

Måndag

Det är ju så trevligt med måndagmorgnar! Vakna upp och känna att man har en hel vecka på sig att göra grejer! När det är tungt och jobbigt, skratta så blir det bättre helt enkelt!

Började med VFU och volleyboll med ett gäng ettor (gymnasiet). Luleanna hade lektionen innan med detsamma och vi kom att hamna i en välidgt intressant lärardiskussion kring metoder i bollspel. Jag tycker om en modell som kallas för teaching games for understanding, vilket går ut på att du tar ett spel, exempelvis fotboll, och för att du ska lära dig så bra som möjligt om vad spelet handlar om BörjAr du med ett modifierat spel nära det ursprungliga spelet. jag menar elvamanna med offside kanske inte är det bästa för oinvigda i fotboll. sen tar du den leken, kanske tre mot tre där mål görs genom att driva bollen över en kortsida, och ser hur det fungerar och fegare eleven om vad som sker. Kanske det inte fungerar att passa bollen, och då kör man en drill med fokus på passningar och sen går in i leken blir sen mindre och mindre modifierad, dvs. Så lik det riktiga spelet som möjligt. Jag är ganska starkt emot, även i skolan, att börja med jag och bollen, du och jag och bollen etc. Då det är closed, dvs ett stängt spel utan förankring i det riktiga spelet.

Sen gick min lektion sådär. Vissa elever hade stora svårigheter i att fånga och kasta (!?) vilket gjorde att vi inte gick vidare till fullt spel. Kanske berodde det på för barnsliga övningar, otydlighet frånig eller för låg progression. Men det faktum att kasta och fånga är en grovmotoriska grundform och att vissa klarade av att fånga bollen 47 % av gångerna gör mig lite oroligt över progressionen. Får vi ett slutgiltigt spel då som bara gynnar det spelare som är bollvana och där 15% är aktiva av eleverna och resten inaktiva? Väldigt intressanta tankar och diskussioner hade vi iaf.

Sen lite löpning och styrka, 2 x 4 minuter och 2 x 2 minuter på 18,1 km/h och diverse benövnimgar. Hälen smärtade lite dock, vilket fortsatt oroar. Och apropå löpning träffade jag löparjeppe och gratulerade honom till ett guldpass i helgen!

Nu tandläkaren. Humöret, som alltid, på topp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar