tisdag 6 maj 2014

Tränar på

På lördag är det tänkt att Kungsholmen Runt ska springas om inget händer, typ sjukdom eller skada, och hittills tycker jag att det ser helt okej ut om jag ser tillbaka på den träning som fördrivits de senaste veckorna. Det har varit en skön blandning av distans och mängd, men kanske inte riktigt den där tävlingsfart eller överfart-träningen som behövs inför lopp. Visserligen kändes banintervallerna för 10 dagar sen fint, liksom 800-ingarna för en vecka sedan, men då jag var på landstället i helgen körde jag 1000-ingar enligt schema och där var det riktigt tunga ben, såpass tunga att jag inte orkade fullfölja de åtta som jag hade tänkt utan fick bryta efter sex stycken som var i riktigt låg fart utan någon direkt fartkänsla. Visserligen kan det ha berott på att jag var tung i benen efter ett semilångpass á 18 km dagen innan i svår terräng. 

Dagen efter körde jag ett långpass över 24 km, likadant här i tuff terräng med riktigt många höjdmeter och jag har varit rätt seg i benen efter det. Dock vet jag att jag brukar reagera rätt bra efter jag har kört mina mil på landstället då det blir en annan form av styrkelöpning än hemma. Träningen kan därmed kanske bli lite för tung inför loppet, det blir kanske att ta det lite lugnare torsdag och fredag för att få den nödvändiga formtoppen. Ikväll väntar intervaller, förmodligen 400-ingar, för att jaga upp lite fart innan nedvarvningen kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar