lördag 29 juni 2013

Race report Kisa stadslopp!

Jag var sedan tidigare anmäld till Trosa Stadslopp vilket jag kände skulle bli kul. Förutom ett motstånd av högre klass som jag skulle vara minuter bakom (vilket i sig är inspirerande) har jag endast hört gott om detta lopp. Att dessutom springa ett lopp som inte är en riktigt tävlingsdistans utan en annorlunda sträcka är också rätt kul. Men till slut insåg jag att den sena starten, det faktum att resan dit tar tre timmar från landstället och att träningsformen visserligen är bra men inte tävlingsformen gjorde att jag strök mig från det loppet. För att helt oplanerat köra ett annat lopp.

Här på landstället är våra närmsta grannar Bengt och Birgitta som vi bor hos i november när det traditionsenliga Jätten Bule-loppet går. Förutom dessa bor det självklart en bonde här, som tävlar i triathlon och som vi brukar prata träning med (om vi inte köper deras fantastiska glass). Han har tidigare rekommendrat lopp till oss, och i tisdags innan ett pass nämnde han att det skulle vara ett lopp i Kisa, som en del folk från Österbymo skulle delta i, och varför inte? Sagt  och gjort, satte mig i bilen igår kväll och åkte de sex milen dit för att springa.

Efteranmälde mig på plats, tog ut en solstol ur bilen och satte mig och njöt av folklivet runt idrottsplatsen. Fantastiskt arrangemang med idel folk med Kisaoveraller som sålde fika, organiserade nummerlappar eller var speakers. Och där träffade jag även Österbymoarna som arrangerar Jätten Bule-loppet, Louise Bergkvist samt Peter, och utbytte glada hejarop och lycka till samt lovade att anmäla mig till Jätten Bule; "Det är ju loppet man planerar säsongen utifrån" som jag nämnde.

Förra året såg jag att Anders Kleist vunnit överlägset, och kunde också läsa mig till att banan var relativt tung med en riktigt jobbig backe i slutet samt en del knixande och svängande. Uppvärmningen körde jag genom stan och gick sen och ställde mig bland övriga. Tanken var att ligga i ett högt och jämnt tempo när max så länge som möjligt, vilket också skedde. Första km gick på 3.22, andra på 3.36 samt tredje på 3.25 vilket var relativt fort med tanke på banan. Höll ändå ihop det snyggt tycker jag även om två killar kom ikapp och förbi vid kilometer tre. Sista kilometer gick också någonstans under 3.30 innan den sista kilometern med en enorm stigning tog vid där jag tappade rejält med tid och fick 3.52 cirka vilket gav en tid imål på 17.39. Tufft, riktigt tufft men med en bra känsla ändå. Hade ork kvar och fick till bra fart på raktsträckorna och kunde hålla ihop allt fint.

Efteråt vart det nerjogg, foto med Österbymoarna samt försök att få ut min bil som var helt inparkerad, vilket jag till slut fick ta hjälp av speakern för att göra. Sedan hemfärd. Summa summarum ett fantastiskt kul lopp som var välarrangerat med folk som var ute och tittade och fint väder! Och jag känner att löpningen går framåt, börjar få okej uthållighet och bra fart på rakorna. Dock saknas snabbhet och en del klipp i steget men där är det bara mer träning som gäller. Dock går det framåt, sakta men säkert.

Sen var det också skönt att jag slog 4:30 Staffan på fem kilometer med en sekund. Just nu står det alltså 2-1 till mig i lopp vi sprungit i den väldigt inofficiella tävling som pågår (med väldigt mycket glimten i ögat ;) )

1 kommentar:

  1. Hahaha, sedärja, en mycket tuff tävling för min del, jag vill absolut inte att du ska skada dig eller tvingas till uppehåll igen så bäst att jag gör en DNF i den här tävligen :-)

    Jag hade gärnat varit i Trosa igår för stadslopet men orkade inte riktigt, hade inte planerat för det heller. Ver faktikst inte när mästa tävling blir, kanske Telge Stadslopp 5km, kanske Hälsoloppet 10km i augusti...får se, känner intåget direkt tävlingssug nu.

    SvaraRadera