söndag 16 juni 2013

Bra helgträning lagd till handlingarna

Då två helger i rad nu spenderats på landstället kan jag konstatera att dessa helger inte är några lediga-lata-dagar där solstolen och den bra boken tas fram utan snarare dagar som är mer lika träningsläger med hårda pass. Inte mig emot, jag skrev i måndags att träningen går rätt bra nu och efter helgen är jag villigt att hålla med. I lördags blev det 3 x 2000 meter på 6.53, 7.02, 6.58 som jag lyckades hålla ihop riktigt bra trots blåst och relativt backigt. hade jag varit på bana med sällskap tror jag nog att jag hade kunnat knuffa ner samtliga med minst 10 sek, men pass då man är ensam och krigar på en lång landsväg där man har nedförsbacke ena håller och uppför andra samt vind är ändå riktigt bra för skallen att härda ut på. Toppat med 3,3 km uppvärmning och 5,5 km nerjogg vart det bra volym också, plus ett återhämtningspass på sju km på kvällen. Riktigt nöjd med koncentrationen rätt över.

Idag var det dags för långpass, och hade från början ganska slitna ben men bestämde mig för att avverka 24 km och ändå ha relativt bra fart, vilket fungerade hyfsat. Vägen var 12,5 km fram för att sedan vända, och det var tungt vid 19 km då det liksom här är betydligt skönare väg bort än hem med mer sköna backar att vila i än tillbaka, men halvmaran passerades ändå på 1.32 och totalen 1.45 vilket inte är fy skam. Dock var hamstrings riktigt trötta och jag fick stanna kort vid 22 km och dra ut dom lite.

Förutom detta bestod helgen såklart av massa mysiga tillfällen, såsom dopp i sjön, halv-elva-kaffe och halv-tre-kaffe, grillning, sitta framför öppna spisen med brasa på kvällen, spela gamla spel, sova gott och allmänt leva härligt. Så underbart och livet på en pinne. Nu är det en vecka kvar med jobb innan midsommar och semester vilket också ska bli riktigt skönt!

2 kommentarer: