onsdag 26 december 2012

Julefrid med löpning

De senaste rapporterna som jag fått från kungliga huvudstaden är att snön fortsatt falla och att löpningen utomhus fortfarande är svår att bedriva. Det är rent ut sagt skitförhållanden på alla plan. Dock inte här i Småland, där vi igår hade 4-5 plusgrader och även idag har vi haft 1-2 plus. Sen har inte alls lika mycket snöfallit här och plogningen har varit klockren, vilket gjort att det har varit fantastiska löparförutsättningar. Okej, fantastiska var väl att ta i, men jämfört med vad man varit med om i Stockholm är detta fantastiskt.

Tidigare jular har jag och fästmön varit trötta, lite sega, småsjuka eller inte velat springa. Denna Jul slår alla rekord löpmässigt. Jag beskrev tidigare min progression med 10 km dag I, 15 km dag II, blev det 22 km dag III, 8 km dag IV (litelugnt får man ha på julafton) samt 26 km dag V. Idag har det blivit 10,5 km på morgonen och vi ska strax ut på ett pass till som blir lite kortare. Det har varit löparglädje och det är kul men segt att springa. Detta tror jag kan vara en fin uppladdning inför träningslägret sen. Att jag också varit riktigt bortskämd med mat, vila och sömn gör det inte fel heller, det har varit bra förutsättningar helt enkelt.

Angående de planer som  jag beskrev tidigare lutar jag fortfarande åt plan tre, men vi får som sagt se. Något jag lärt mig är att inte spika planer utan snarare lyssna på kroppen och vad den och motivationen tycker.   

Dock tänkte jag också skriva någon form av årskrönika vad mitt löpår bestått av och vad som hänt. Förutom att det är lärorikt att själv reflektera över vad man själv har åstadkommit är det kul att blicka tillbaka. Jag hoppas den hinner komma upp innan årsskiftet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar