torsdag 26 december 2013

Julträning

Den hittills utlovade julträningen har varit mycket bra och absolut varit över förväntan. Jag hade väl ingen direkt plan för hur jag skulle köra mer än att jag ville mata på med rätt mycket distans och dessutom försöka öka farten lite på vissa pass. Metoden jag har använt har då varit att en dag ska innehålla två löppass efter känsla, nästa dag innehålla ett pass, sen två pass igen och känslan får avgöra farten.

Efter mitt dubbelblock den 21a tog jag det lugnt och det blev följande pass dagarna efter:

22a: Ett lätt återhämtningpass á 7,5 km

23e: Två pass med 10 km distans och 13,3 km på eftermiddagen där jag ökade på lätt ner mot 4-fart och strax under för att få lite tröskelkänsla.

24e: 13,3 km löpning i lagom fart men med fartökning under. Startade i 4.30-fart men ökade på rejält under utan att ta någon tid eller liknande men gissar på under 4-fart.

25e: 10km på förmiddagen som kändes extremt lätta där jag valde att ta det lugnare. 7km på kvällen där jag utan att kämpa kunde jobba några kilometer i snabbdistans/trösklfart.

26e: Tänkte först att jag skulle tröskla en halvmara men under passet blev det för mycket. En uppvärmningskilometer i 4.30-fart följt av en i 4.10-fart drog jag på rejält. Milpassering på 39.40 men vi 13,5 km började det bli kritiskt. Att det sedan var knixigt och uppför gjorde att jag förstöd att det inte skulle gå, men tänkte att 15 km får räcka vilket blev på 59 blankt. Vet inte snittet på de 13 kilometrarna som hade hög fart men de gick väl på 3,51 in snittfart, vilket inte är överdrivet fort men relativt jobbigt efter 95 km i benen. Blev 16,1 km totalt.

Hittills har det alltså blivit 11 mil ganska exakt. Benen känns OK även om jag borde fått in en del styrka och bålträning. Har inte heller direkt frossat i mat då vårt julbord till stor del och med mycket fint resultat varit ekologiskt med egenköpt halv gris, prinskorv från gårdsbutik, köttbullar och skinka gjord av nämnda grisen, revbensspjäll från denna med samt lite lax och hembakat bröd. Riktigt fint!

Såg också nu att jag är anmäld till Nyårsloppet av Kent, men vi får se om jag springer då mina adepter springer 2 km precis innan.

God jul på er samtliga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar