söndag 22 december 2013

Jullugnet börjar att sänka sig

Att uppdateringarna är mindre frekventa ska inte tolkas som att det inte sker något av värde. Ofta är det tvärtom, dvs. att alldeles för mycket sker i förhållande till tiden som finns att uppdatera bloggen. Att skriva om allt som skett är också rätt svårt, men några punkter som är intressanta kommer delges.

Sista veckan har varit att stöka undan allt som har med jobb att göra, samt att göra en annan sak som hör till jobbfronten men där jag ska få be att återkomma i januari. Hursom var det hetska dagar rätt igenom, och efter tisdagkvällen, som bestod av ett gäng 400-ingar där jag och Daniel Norberg turades om att ligga i rygg på varandra, dock ska tilläggas att han körda 1600 meter och jag passade på att snylta av hans fart därigenom.

Att i fredags därmed åka till Oskarshamn och svärföräldrarna var inte fel alls, utan var riktigt skönt även om spolarvätskan läckte i bilen och vindrutetorkarna var på dekis, när vi kom fram var julstämningen redan på plats och igår var det en hiskeligt skön juldag som man bara kan få härnere. Det var morgonlöpning, det var finfrukost med nyköpt bröd, det var julhandling av mat, julklappshandling, det var ett andra löppass och det var middag där jag stod som kock med min, enligt mitt tycke, goda pizza (hemmagjord såklart).

Löppassen här brukar bjuda på bra banor och även om jag inte har fästmön med mig (kommer också att återkomma i vår om det) så är det mycket fina sträckor som finns här. Förra julen drog vi på rejält och lyckades landa på en 12-milavecka utan problem och då markservicen är otroligt bra är återhämtningen kanon. Eftersom min form är lite på dekis och jag inte kört vidare snabbt så bestod gårdagen av ett improviserat dubbelblock á 10 km där vi har en sträcka som startar utanför huset och stannar 50 meter härifrån som enligt garmin är prick 10 km. Plus minus all felmarginal då.

På morgonen var sträckan relativt lugn och i morgondistans som gick lagom snabbt blev första milen för dagen 45.30 ganska exakt. Ungefär samma tid som midnattsloppet 2007. På kvällen blev jag dock konstigt nog sugen att köra fortare, och i o m att jag hade pizzadeg på jäsning drog jag på rejält. En tuff uppvärmningskilometer på 4.17 följdes av två kilometrar på 3.51-52 innan jag dunkade på rätt bra på alla kilometrar men någon passering nedåt 3.35-32. Sista kilometern är rejält uppför och även om jag hade en liten svacka mellan 7-8 km så landade jag ändå in milen på 38.20. Visserligen ganska trött, men ändå med mer självförtroende än tidigare.

Med uppvärmning kan jag säkert dra av 30 sekunder från första kilometern, utan ett löppass på morgonen kan jag säkert dra av 30 sekunder till och med sällskap, eller t o m tävling, en del sekunder där också. Så helt bortblåst är formen nog inte.

Idag väntar ett eventuellt dubbelpass, vi får se vad benen säger, men jag hoppas komma iväg bra ändå. Ikväll väntar annars en riktigt spännande stund, där jag och Svärfar har slagit på rejält med en ölprovning som har väntat i två år med Nils Oscars Julöl årgång 2011, 2012 och 2013 (som heter Winter edition), som jag ser mycket framemot. Traditionen började förra året, där vi provade två olika årgångar och fann fantastiska skillnader och likheter som gjorde att vi köpte på oss ett lager att ha framöver för flera jular. Nästa år hoppas vi kunna slå till med fyra olika årgångar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar