tisdag 5 februari 2013

Ett stort steg i vuxenlivet

En sak som jag vet många vuxna blir nervösa över, ibland sömnlösa och ibland förbannade över är en liten men klassisk sak som kallas för bilbesiktning. Ett påfund som egentligen är utomordentligt smart för att hålla koll på våra bilar och som ökar säkerheten för oss samtliga. Men också ett ganska dyrt påfund om man inte får ett blankt papper tillbaka.

Sedan jag blev med bil i somras har många vardagsproblem varit riktigt lätt lösta, att kunna åka och handla istället för att som på studenttiden ta med sig ryggsäck (plus cykel ibland) och gå i alla väder känns numer som ett charmigt minne än något jag skulle göra igen. Storhandling har nu verkligen fått en annorlunda och skönare innebörd. Plus att allt annat blir så mycket lättare, om man ska ta den till jobbet, åka till någon eller hämta något; bilen fungerar perfekt! Livet har blivit enklare, om än lite dyrare.

Sedan november har jag kunnat besiktiga min bil, men jag har bara inte gjort det. Men nu är det sista månaden, så nu var jag så illa tvungen. Bilprovningen ligger runt hörnet och tar kanske 2 minuter att åka till, så jag har egentligen inte haft någon ursäkt att inte åka. Gick in och bokade en vecka innan på och hittade en tid innan jobbet.

Men det blev en känslosam vecka med bilen. Lät den inte lite konstigt nu med fullt rattutslag? Gnislar inte bromsarna lite? Batteriet verkar urladdat... Plötsligt såg jag att tusenlapparna flög iväg i takt med att dagarna närmade sig.

I ren nervositet var jag där 20 minuter innan, störtlöjligt. Hann iallafall fixa allt som tänkas kunde och vänta nervöst. Sen tog killen bilsnyckeln, fixade lite i tio minuter, och kom tillbaka efter att ha kört ut den.

"Du kan stoppa in kortet här?"
"Vadå? Är det klart!? Går den att köra!?" Svarade jag
"Ja?" sa han frågande som om vafan den inte skulle gå att köra för
"Ingenting!?" Frågade jag igen
"Neej?" svarade han som om det skulle vara något.

Så 320 spänn fattigare men med en prickfri lapp åkte jag därifrån.

Och förståd faktiskt vad alla farsor och morsor är oroliga för när det gäller bilar.

Ps. Det här blev ett totalt vuxenlivinlägg, vilket är motsatsen till träningen som bedrivs. Alltså inte en enda minut sprungen sen förraförra veckan, och halsen är knappt bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar