lördag 28 januari 2012

126 dagar kvar - trött kropp och huvud

Inom fotbollstränarkursen som jag går på onsdagar har vi olika inrikningar utöver den direkta fotbollstränarbiten som fotbollsförbundet står för (7,5 högskolepoäng), och de olika inriktningarna delas in i en del ledarskap (7,5 hp), en del idrottspsykologi (7,5 hp) och en del träningslära (7,5 hp). Temat just nu är idrottspsykologi med tidigare nämnde Göran Kenttä som jag också har förmånen att ha på tisdagskvällskursen i Idrottspsykologi. Görans inriktning inom Idrottspsykologi är till stor del forskning kring utbrändhet, eller burnout, hos coacher vilket temat till stor del handlat om hittills. Vi har fått en del kunskap om enkäter för att mäta utbrändhet och stress, blandat med koncentrations och beteendestörningar som bottnar inom burnout. Faktum är att Coacherna idag har en lite väl hög belastning inom sitt område med krav från styrelse, spelare, ekonomiska krav etc. vilket självklart sliter. För att klara av detta är det viktigt med återhämtning, vilket kanske inte många tänker på. Hur återhämtar man sig och när egentligen?

Jag har på senaste tiden känt mig sliten vilket inte är så konstigt om man ser tillbaka på den intensiva hösten och våren förra året med hårdkörning och extrajobb om vartannat plus all löpning som nu tagit en större del av kakan än tidigare. Detta i samband med att jag läst dubbla kurser under hösten har inte minskat på arbetsbelastningen kan man säga. Därför har jag en ganska stor förmån nu att kunna slappna av med extrajobb på statoil där jag mån, tis, tors och fredag knegar med lediga onsdagar för fotbollskursen och andra kvällar lediga för att springa massa och träna damer. Dock är det ännu viktigare att få en bättre återhämtning för att orka mer och håller jag på nu att fundera lite kring hur våren ska se ut med allt. Jag har fortfarande lite som släpar efter på GIH men som jag ska ta tag i nu i veckan för att få allt klart inför resten av året. Det kommer bli lite mer förändringar därför vilket ni skall få höra om sen med andra ord.

Jag har också märkt att min bulduppdatering på bloggen är under all kritik. Bättring krävs.

Men nu till löpningen! Har gnetat på i veckan vilket känts OK, märker skillnad i rapphet i steg och det tar sig mer och mer. Ju mer man springer desto bättre blir man ju! Med tre intervallpass i veckan, ett långpass samt distans därimellan i varierande tempo känns det som om jag fått ett bra program.

Mötte Larsa Södergård och Filip Larsen (fysiolog på GIH) och snackade lite löpning. Larsa skulle bland annat tävla i helgen över tre km och ställde sig frågande till hur jag inte kunde tävla nu: "jag skulle aldrig klara av att tävla så lite!". Just nu känner jag inget superbehov av det, och att tävla inne har inte lockat mig än. Visst är det läcker att springa bana och det vore jäkligt coolt att vara med i något race, men eftersom fokus just nu är på Marathon så avvaktar jag hellre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar