torsdag 12 juni 2014

Funderar på fortsättningen

Sommar brukar vara synonymt med bra löpning eller bra träningsmöjligheter för min del. Ända sen studenttiden har jag haft förmånen att ha fått bra förutsättningar för att kunna träna, vilket främst beror på att jag bor så pass bra så det som behövs verkligen finns runt hörnet plus lite till. Det betyder att jag är extremt bortskämd med bra möjligheter vilket gör att jag ibland viker ner mig när det är lite sämre förutsättningar, men det försöker jag arbeta bort genom att främst tänka på hur dåligt andra kan ha det samt hur vilket privilegium jag lever under. Vansinnigt egentligen.

Under studenttiden jobbade jag en del på ett gym ett tag, vilket det på somrarna kanske inte var högtryck på, vilket gjorde att jag kunde träna precis innan arbetstid och även vid luncher samt även en del under arbetstid då jag alltsom oftast började klockan 06.00 och det knappast dök upp någon innan 8.30. Där fanns det ett sagolikt tillfälle att beta av en timme om man var där lite tidigare.

Andra jobb jag har haft har varit kvällsjobb med start 14.00 vilket har inneburit att jag kunnat träna på bra på förmiddagen samtidigt som jag njutit av dagen på ett bra sätt.

De övriga förutsättningarna som finns är närhet till Spårvägens klubblokal med gym och löpband, alla möjliga gymkedjor runt hörnen, utomhussimbassäng på sommaren och sen hela Djurgården, Gärdet, Norra Djurgården runt hörnet och hela stan eller Lidingö runt knuten. Det ska bli mycket till om man inte tränar.

Tränar för mycket kanske jag har gjort nu, vilket gör att det inte känns så bra i kroppen. Kanske ännu mer beroende på att jag tror mina värden spökar, eller att jag har något virus eller liknande. Sprang 50 minuter idag, vilket ändå kändes bättre, och igår sprang jag 45 min plus att jag spelade lite innebandy med arbetskollegorna vilket var vansinnigt länge sedan. Riktigt kul. Men det är något som inte stämmer och det gäller att vara försiktig.

Jag har även funderat en del på fortsättningen kring vad jag vill göra i sommar med löpningen och vad jag ska ha för fokus. Eller om jag överhuvudtaget ska ha något fokus alls. Mönsterås Stadslopp var tänkt som en kul avslutning på våren men det gick ju om intet. Riktigt tråkigt men sådant som man får räkna med. Vad jag däremot har är en helt OK grund med 8 månaders träning bakom mig, en del lopp varav ett har gått riktigt bra, bra långpass och bra kvalitet, så jag börjar inte om från noll även om det känns så nu. Det är med andra ord ingen större fara mer än att jag tappar kvalitetskänsla och en del toppning.

Hursomhelst får början av sommaren bli att helt enkelt försöka att jobba sig tillbaka till en skön känsla i löpningen, och sedan om det går försöka stegra. Annars får jag gå tillbaka till ruta ett och klura på vad jag ska göra för att få till en bättre känsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar