söndag 3 november 2013

En fantastisk helg i Östergötland med Jätten Bule

Sömnen natten till lördag var fantastisk. Att inte ligga och sova från buller av trafik, ett brummande kylskåp samt övriga ljud från en lägenhet och istället ligga nära en sjö, med närmsta hus cirka 1 km bort fågelvägen med massa frisk luft, ja, det går inte riktigt att misslyckas. Vaknade utvilad, fick en bra frukost, och även fast inte tävlingssinnet var igång skulle det bli fantastiskt att åka till Österbymo igen för att springa. Och det var sådär härligt höstigt ute.

Att Marcus Gustafsson och Elina Johansson från Spårvägen, som även sprang förra året, skulle var där visste jag redan, men snacka förvåning när en bekant löpare vid namn Josephine Ambjörnsson stod laddad och skulle springa med en vän. Otroligt roligt, och inte minst att träffa alla trevliga Österbymoare som uttrycker sin glädje över att vi återkommer.

Såg på startlistan att det var 10km-loppet som de flesta satsade på, och vid uppvärmningen tillsammans med Marcus, Elina, Oscar och propp så kom vi fram till att toppstriden stå mellan Marcus och Oscar i 10km, medan Elina skulle stå ohotad bland damerna på 5 km och Propp nog skulle kunna knipa en top-tre-placering. Min egna status visste jag inte, men en hög placering försökte jag inbilla mig att jag skulle ta men med tanke på att jag inte vill belasta knä, och för att hjälpa Elina fram, tänkte jag att 3.45-fart rätt igenom nog skulle vara lagom.

Vid starten pratade jag en del med Stig Jonsson från Kisa SK, som bland annat knep en guldmedalj vid Terräng-SM och som jag mötte både i Kisa och i Norra Vi i somras, och vi önskade varandra lycka till. Vid starten drog jag iväg med Elina, men blev riktigt sugen på att hänga med de två killarna i täten som inte drog i väg speciell fort, och nu i efterhand inser jag att jag nog hade kunnat gå på med de rätt lätt, men det vore bara dumdristigt. Så jag låg och njöt i Elinas och min fart och sällskap, ökade lite vid 2,5 km och gled lite ifrån, kom in ensam på upploppet och knep tredjeplatsen! Riktigt roligt. Blev även intervjuad av Smålandstidningen där jag säkert sa några mindre genomtänka ord, medietränad som jag inte är, men där de även tog en bild av mig och Propp. Vi får se hur den ser ut...

Hursomhelst joggade vi ner, såg Propp knipa tredjeplatsen och Marcus andraplatsen, innan det var dags för prisutdelning där vi kammade hem riktigt fina priser! Pratade lite med vår granne på Torpön, Anders Gunnarsson, innan det det lunch hemma hos Birgitta och Bengt på Torpön innan det var dags för hemfärd, efter en fantastiskt helg som vi bara längtar till igen.

Måste säga att arrangemanget var om möjligt ännu bättre med finare målgång på Bulevallen samt tidtagning med Racetimer. Mycket publikvänligare och större!
Elina tar emot förstapriset i Damer 5 km.


Jag själv på tredjeplatsen


Propp på tredjeplatsen
 

 Marcus på andraplatsen
 
 
Den prisskörd vi tog hem packeterat i en fin påse. En ostkaka från Brostorps gård, fantastiskt god och en riktig kulturpärla! Från Asby Lanthandel, som funnits sen 1894, fick vi gräddkola och brända mandlar, jättegod marmelad från vår granne i Stebbarp Lena Gunnarsson sam två fina glasburkar från Faster Olga. Vi fick även ett presentkort på Brostorps gård på kaffe och ostkaka för två personer! Det enda som jag ångrar är att jag inte sprang fortare och tog andraplatsen så jag fick ta del av Brostorps blåmögelost, som är fantastiskt god och som jag åt mängder av i somras. Nästa år ska jag fråga innan vilken placering man måste ta för att få osten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar