onsdag 17 april 2013

Finbesök av orienterarjeppe

Orienterarjeppe är en go' kille från den vackra staden Falkenberg som jag hade äran att börja springa med. När vi började träna tillsammans, en varm julidag 2011, så hade jag inte en aning vart färden skulle bära åt. Vi var väl ganska dåligt jämna, med Jeppe alltid steget före. Men sprang en del tillsammans gjorde vi!

Senare på hösten sprang vi en del också, och sällskapade varandra i Kistaloppet som för egen del var dåvarande nytt pers på 36.42 medan jeppe dundrade in på 35.53 eller något. Och vi följde varandra åt ganska bra, jag med ett bättre halvmarapers och han med ett bättre milpers.

På våren när jag körde rätt hårt så kände jag att jag knappat in på honom, men endast tillfälligt för på Marathon var han hästlängder före mig och på Göteborgsvarvet gjorde Jeppe ett snyggt 1.16.40-isch som jag ville ta på Kungsholmen runt, men krampen satte stopp och jag fick nöja mig med 1.17.19.

På sommaren fullkomligt flög Jeppe förbi mig med milpers på 33.40 och ett vintermarathon som blev pers på 2.39. Sjukt bra! Faktum är att han erbjöd mig att hara åt honom det loppet, men då jag hde dåligt självförtroende efter ett dåligt Stockholm Halvmaraton och ett OK Hässelbylopp, valde jag att försvara äran och segern i Jätten Bule-löpet, som jag ändå kom fyra i.

Sedan har Jeppe käkat upp löpare efter löpare, med 33.19 på premiärmilen senaste.

Jag själv har käkat gymmare och snott crosstrainern från arga tanter, cyklar från motionärer och tagit Fästmöns goda humör.

Idag annonserade han dock om ett pass tillsammans, och det blev 30 minuter crosstrainer och 20 min cykel. Nu var han skadad med en trilskande buk/ljumske, men det var lika kul med sällskap för det. Jeppes tränare är den kände bloggaren MaraMackan som coachar Jeppe i vått och torrt, och ni kan läsa en del om hans bravader i den bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar