lördag 27 april 2013

Duggar inte tätt

Inläggen duggar inte tätt, varför det är dags att ta sig i kragen och börja skriva lite igen. Faktum är att jag helst skriver när jag har något att skriva, det är svårt att bara skriva något ur tomma luften. Sen beror det ju också på hur mycket tid som finns, veckan har hittills varit riktigt fullspäckad med allt möjligt; sena jobbkvällar, en ekonomikurs på kvällen, mycket annat jobb men inte minst så har löpningen börjat fungera någorlunda nu.

Sedan jag för ett antal veckor sedan åt lunch med en annan av våra forskare, vilket jag inte skrivit om, men som i alla fall har liknande problem som jag och som också är en gedigen löpare och inte minst forskare, Örjan Ekblom, son till Björn Ekblom som är professor och bror till fotbollsspelaren Elin Ekblom Bak. Han berättade om sina smärtor vilka var extremt lika mina och att han samtidigt har haft lite problem med ryggen, liksom jag själv. Stretchar jag inte regelbundet får jag ganska ont nedåt ländryggen. Han hade varit hos Leif Svärd, en sjukgymnast, som trodde smärtorna beror på ryggen och de gånger som Örjan slarvat med ryggträningen har han fått ont. Och faktum är att jag efter det har kommit på att jag slarvat med den träningen och nu när jag intensivt och hårt kört rygg och mage extra märker jag stor skillnad, liksom jag märker när jag slarvar igen. Det, i kombination med bättre underlag, möjlighet att springa i skogen äntligen, har faktiskt gjort att det fungerat, även om det varit stelt och ömt under och efter.

I veckan som var belastade jag lite hårdare och vågade mig på dubbelpass vissa dagar, och det har gått fint, tills jag kom på idag att jag inte kört rygg på ett tag och jag var lite öm imorse. Tog därför ett steg tillbaka och körde 70 min alternativt på gymmet samt en del tung styrka, och nu känns det bättre. Vi får se hur det blir imorgon, men jag skyndar långsamt nu.

Vilken skön känsla det är i alla fall att komma hem på morgonen efter en löptur med lagom kläder, stå ute och stretcha, höra fåglar och komma hem hungrig och känna morgonkaffets doft. Sinnena verkligen berörs av träning vilket är helt fantastiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar