söndag 22 september 2013

Nya tag mot nästa säsong!

Nu ska jag faktiskt göra ett riktigt inlägg för en gångs skull och vara lite seriös, vilket jag hittills bara kommit med bortförklaringar på då jag har valt att jag göra annat. Nu har jag dock tid att skriva bra inlägg för en gångs skull.

Jobbandet börjar äntligen sätta sig fint och det nya jobb jag fått har jag märkt att jag inte riktigt beskrivit. Och bakgrunden är följande: i somras funderade jag lite extra och kom faktiskt på att jag tog min examen för 1 ½ år sedan och efter det faktiskt inte ens tagit ut mitt examensbevis eller gjort några större ansatser till att få ett riktigt idrottslärarjobb. Visserligen jobbade jag ju ett tag på GIH just som lärare i friluftsliv och orientering, och det var faktiskt rätt ballt, men mer än det var det ju inte. Och efter det fick jag jobb på studentkåren och sedan har jag varit där, medan flertalet kompisar jobbat på. Tanken var väl, att eftersom löpningen gick så väldans bra ett tag, anpassa livet efter denna lite grann för att se efter, och det har varit sjukt kul och intressant. Men nu var det nästan lite övertidskänsla med att jobba på som jag gjorde. Därför gjorde jag en liten plan att jag skulle ta ut mitt examensbevis snarast möjligt och kanske börja ge mig ut så smått i att söka jobb. Men jag hann knappt begära in alla betyg innan jag blev uppringd av Pia, en gammal kollega som jag jobbat med på Lidingö, som behövde hjälp på det gymnasium hon jobbade på nu med ett antal sjukskrivna lärare samt att hon själv var gravid och skulle försvinna ett tag snart. Sagt och gjort, tänkte efter under 24 timmar innan jag kom på att det var ju detta jag ville göra, så jag tog tjänstledigt och åkte dit och skrev på. Så från 1 september har jag då jobbat som 100 % idrottslärare på gymnasiet. Riktigt kul!

Hittills rullar det på fint, även om vi har en del utmaningar i att förnya undervisningen, lära känna varandra på idrottsenheten (då vi är tre nya lärare tillsammans då två gymnasieskolor slagits ihop) samt täcka upp för varandra då två ska sjukskrivas på grund av dålig höft och ett dåligt knä. Visserligen jättekul att bygga upp något från grunden, men riktigt slitsamt att börja med något nytt och vara inne i det 24/7.

Det är kanske tur just att jag inte kunnat springa och därför tagit tidig säsongsvila nu med tanke på allt nytt. Jag hade nog varit riktigt slutkörd annars. Nu har jag haft två veckors löpvila, provat att springa en gång men fått en reaktion och tänker därför ligga lågt med löpningen fortfarande. I veckan ska jag dock komma igång alternativt igen, samt ge mig ut på kortare sprintpass för att bevara lite sprintmuskler. Och något jag börjat med denna vecka har varit cirkelträning, har kört riktigt tuff styrka som jag märkt varit eftersatt för kroppen, då jag fått ruggig träningsvärk. Men det har absolut varit bra för kroppen.

Nu är planen i alla fall följande: Kom igång ordentligt styrkemässigt, rehaba knäet och benen så jag är fräsch i benen och kunna bygga upp kroppen igen inför nästa säsong. Och vara riktigt bra grundtränad! Helt enkelt tränad för att kunna träna. Veckodosen kommer därför nu första veckan vara följande, inget riktigt löparprogram kanske, men en uppbyggnadfas för mig:

Fyra alternativpass
Två sprintpass
Något simpass
Sex cirkelträningssessioner med bålträning varje gång

Nu jävlar är det dags att börja inför nästa säsong! Följande faktorer kommer därför göra att jag kommer att ha en enastående säsong 2014 med start imorgon!

-          Jag har den teoretiska kunskapen och den egna känslan kring hur jag ska optimera träningen och dessutom rejäl erfarenhet nu från bra löpträning.
-          Jag har enastående hjälp från Spårvägen.
-          Jag har support från familjen.
-          Jag har fantastiska förutsättningar med träning omkring mig med gym, klubblokal, träningskompisar och annat nära.


Så nu tar jag fart mot nästa säsong. 

1 kommentar:

  1. Du verkar ta det faktum att du fått delar av säsongen störd av skador på ett bra sätt. Löpningen är ju olika viktig i olika perioder och på ett nytt jobb vill man såklart prestera bra och under en sådan period är det naturligt att träning får stå tillbaka lite! Som tur är krävs det inte så mycket träning för att behålla en basnivå och en individ som du som tränat på en mera avancerad nivå kan komma tillbaka dit ganska snart. Håll en extra tumme för mig imorgon, skulle du vara ute på ön så håll utkik efter en grön-och svartklädd löpare med nr 571!

    SvaraRadera