lördag 19 januari 2013

Massor i veckan, men ingen löpning

Nej, jag har faktiskt hållit mig ifrån löpning, sånär som en minut [!] på bandet igår, bara för att testa hur det är att springa och om jag är smärtfri, och det menar jag smärtfri helt och hållet utan minsta känning. Självklart hade jag känning, och klev av. Cyklade lite intervaller istället för tredje dagen i rad, och stod på crosstrainen igen. Jättekul. Och självklart ironisk.

För att bli bra och snabb som löpare handlar det om att springa mycket, fort och länge. Både volym och kvalitet. Just nu har jag varken eller, och inte riktigt motivationen. Vet inte om jag ska stressa nu för att orka köra ett pass innan vi ska åka iväg, tidsplanen är redan så tight att det är störtlöjligt. Sen känns inte kroppen bra, blir toktäppt i näsan helt utan förvarning på dagarna och kvällarna, men käner mig inte förkyld sett till puls. Kroppen känns inte 100 ioförsig, så det kanske blir vila.

Fint väder igår och idag, ändå var man inne hela dagen igår. Idag ska jag dock ut! Svärföräldrarna kommer upp och vi ska ut och promenera. Kanske kan ses som alternativträning? Men vädret, kom igen, -15 grader en lördag!?! Störtlöjligt.

I veckan som var hände massor, och det blev några sena dagar. Kompar bort lite tid senare. Det stora var invigning av GIH:s nya byggnad som blev klar i somras och som började byggas för två år sedan. Lite coolt att ändå få bygga i en nationalstadspark. Dessutom var det starten av GIH 200 år som är ett jubileum som ska firas hela året. Världens äldsta idrottshögskola faktiskt!

Uppklätt och fint skulle det vara, så vi kom dit i kostym och mötte ett helt gäng av fantastiska legendarer bland lärarna. Förutom P-O Åstrand, som började med att hälsa vår egen rektor välkommen "Kul att du kunde komma", såg jag personer som Sune Velin (som den vanlige inte har en aning om, men som har skrivit massa kring turåkning på skidor!), Stickan Linderwall (en gammal gymnast) samt min gamla lärare Jana Aspelin som det var otroligt kul att träffa igen. Sen höll faktiskt kultur och idrottsministern tal (Lena Adelsohn Liljeroth) och började med orden "När jag var tonåring var gymanstik INTE ett av mina favoritämnen!" medan folk skruvade på sig. Sen såg jag även RF:s orförande i minglet (Karin Mattsson Weiber).

En annan Mattsson jag stötte på är Mikael, GIH:s kände fysiolog som blivit lektor och som dessutom bloggar här intill, och vi pratade lite löpning. Micke fokuserar mest på Marathon och långfärdssgriller (har flera medaljer från Vikingarännet bland annat och vinst i krogrännet) och har ändå bra tider för den lilla träningen han lägger ner. Han hade också turen att lägga beslag på en av de sista platserna till årets Stockholm Marathon, och frågade om jag skulle springa. Min förhoppning är ju att kunna springa 5 000 och 10 000 meter, och då blev han faktiskt lite imponerad. Äkta löpning, såsom han sa det. Sen lockar ju maran mer såklart. Dock ska han få åka till Stanford och jobba i höst verkar det som i åtta månader, vilket visar på vilken intelligensnivå mannen ligger på. Stanford för den ovetande har bland annat kommit topp tre åtskilliga gånger över de universitet i världen som anses "bäst". Rätt läckert. Läs gärna hans blogg här intill.

Såhär fint såg det ut på GIH i alla fall (bild snodd från GIH IF:s ordförande Joakim Lantto):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar