torsdag 31 januari 2013

Förkyld igen

Efter söndagens fantastiska tur började jag hosta lite grann. På måndag började jag bli blek, när jag hoppade in och jobbade extra med långfärdsskridskor åt Stockholm Guidebyrå var jag riktigt risig och tisdagmorgonen bjöd på feber. Jaha, dags igen. Stannade t o m hemma från jobbet tisdag och onsdag då jag var riktigt nere, och körde halvdag idag. Fortfarande med ont i hals, bröst och hosta.

Alla möjliga åtgärder har vidtagits, massa Vicks blå, vitlök, ingefära, te, hostmedicin, nässköljning... snart får jag väl bada i handsprit också.

Jag är nere i en riktigt djup svacka just nu, både form, löp och motivationsmässigt. Och det går inte om man ska springa fort.

Men nu ska jag se det positivt. Kanske var det bra att jag fick ont och blev sjuk då jag äntligen fått en rejäl vila? Svaret på den frågan är definitivt ja.

Har du fått andra saker gjorda som du inte hunnit med? Oja, flera liggande grejer i både jobbet och som ligger kvar med skolan. Imorgon väntar en check, antingen avbockning eller fortsättning på den delen, plus en sak som ska skickas in. Och det hade jag aldrig fått gjort om det inte varit för detta. Plus allt extra med kompisar, långfärdsskridskor och friluftsliv.

Hade jag fått tid att tänka till lite extra kring träningsupplägg, att bygga en styrkemässig grund och hitta nya rutiner för detta? Nej det hade jag definitivt inte fått.

Sen hade jag faktiskt lovat mig själv att inte bränna på allt jag har i Januari utan att ta det lite lugnare. Och det har jag ju minst sagt gjort.

Nu kan jag börja bli motiverad att börja gå upp i ottan för att springa, att boka in extrapass på gymmet och komma igång. Och det gör ju allt lättare. Att sedan börja kolla på lopp och bli motiverad är också ganska roligt.

Vad är då planen? Nu har jag strax varit löpfri i tre veckor. Jag känner ingenting i benen, och då menar jag ingenting alls mer än att jag som vanligt är stel som en stege. Det kan jag fixa med rörlighetsövningar. Sjukdom är bara att vänta ut och att friskna till. Därför ska jag börja lugnt med ett par distanspass som endast ska vara runt 20 min långa. Resten av träningen är alternativt samt styrka. Helt enkelt börja skapa rutiner för sig själv igen. Om allting känns bra börjar jag att öka dosen, men inte farten. Sen får vi se. Och eftersom jag vet att Alexander Holmblad gör små framsteg kan jag göra debut med honom i något lopp, vilket vore kul, så har man någon att dela sin smärta med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar