måndag 28 januari 2013

Jonas mat och träningsdagbok - Dag 6

Tanken med sådanahär dagböcker är ju att de ska fungera som motivationshöjare. Och det har det faktiskt gjort, men denna gång på andra plan.

Då jag var gräsänkling i fredags tog jag det extremt lugnt, det var faktiskt lite konstigt att inte ha någon att bolla svaren med i På spåret, inget att laga middag med eller käka efterrätt med. Därför funderade jag över hur lördagen såg ut, som bestod av att jag skulle försöka få in extra mycket träning.

Men ödet ville annordlunda.

Jag har en uppsats från GIH som släpar efter, och jag har inte haft motivation eller lust att komma till skott. Faktum är att problemet är lättlöst. Allt är gjort från skrivande till opponering och det enda som väntar är att dn ska skickas in igen efter korrigeringar för bedömning. Ganska lätt gjort och tar kanske 10 timmar. Men frågan är var dessa ska läggas med jobb, träning, pussel med livet i övrigt, vila och allt som kan tänkas.

Därför blev jag extra förvånad när jag klockan 06.30 på lördagmorgonen satt med datorn vid köksbordet med en kanna kaffe, högmotiverad, full med lust och papper över hela golvet.

Faktum är att ämnet är intressant, det handlar om hur barns arbetsminne tränas upp med fysisk aktivitet och där forskning visar att högintensiv träning ger samma tillväxt av hippocampus (centra i hjärnan för arbetsminne) som det gör av att träna arbetsminnet stenhårt via övningar (typ aritmetik, att säga en följd siffror framlänges och baklänges eller via en spanboard peka på klossar i en viss övning och personen som tränar upprepar ordningen framlänges och baklänges). Det finns även korrelationen mellan högre VO2max och bättre resultat på intelligenstester.

Från 06.30 till 12.00 satt jag och skrev och förbrukade därmed 5 timmar med skrivande, och nu har vi en ganska bra uppsats till grund att skicka in igen. Konstigt, var kom den kicken ifrån?

Inte blev det träning heller.

Förutom det tänkte jag att det kan vara en god idé att investera i andra konton än skolkontot. Hela förra vintern var jag extremt dålig på att planera friluftslivsaktiviteter med kompisar, varvid en amortering av skulden på friluftskontot kunde vara av värde. Ett evenemang på facebook lades upp där jag frågade mängder med kompisar om långfärdsskridskoturer, då isarna låg perfekta, och sex stycken svarade.

Hur turen blev får du läsa i nästa inlägg.

Sömn: 7 timmar

Kost: Värdelös

Träning: Noll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar