måndag 28 januari 2013

Jonas mat och träningsdagbok - Dag 7

På något sätt har jag vaknat upp och insett att vardagen inte alltid är löpning, även om det är en stor del. Jag har ju gjort annan än innan jag började springa massa, och det var skönt att se att kroppen och knoppen nu började komma ihåg det.

Detta var ju dagen med friluftslivsaktiviteter numero uno, och det var riktigt kul att vakna upp och veta att vi faktiskt skulle ut. För er intresserade och ovetande är friluftsliv för mig en stor del som har präglat min vardag under hela min tid på GIH. Förutom på fritiden har jag specialinriktat mina många högskolepoäng på just det och har pluggat det, förutom på GIH på Island där vi vandrade bland gejsrar och vulkaner, Norge där vi gick på tur och sov ute i -25, i Danmark där vi bodde ute tre veckor i sträck och seglade, cyklade, klättrade och njöt, åkte skridskor i Storstockholm med turer överallt till Nya Zeeland där jag vandrade, provade på deras Adventure-style Outdoor och surfade. Jag har en mycket större vana att packa väskan på morgonen och få med mig relevanta saker för överlevnad än jag har att springa på löpband exemeplvis.

Vi alla möttes upp på pendeltåget 0834, Jag, Fästmön, Simon (student på GIH), Paul (gammal polare från GIH-tiden som jag spenderat många timmar ute med i skog och på is), Oscar (arbetskamrat från statoil som gjorde sin premiärtur på is) och Håkan (GIH-kille) och Håkans kompis. Start i Årsta Havbad och därefter runt Gålö, upp mot Dalarö där min gamla friluftslärare och även arbetskollega Calle Thorell dök upp, med sikte mot Mörvikens brygga. Och det var skridskopropagande, 12 m/s i ryggen, is som stundtals var som ett dansgolv och ibland 4-5 cm tunnt och svajigt, med massa folk ute och total njutning. Termoskaffe och medhavda mackor fanns också. Och ingen plurrade.

Livet på en pinne skrev någon någongång på en blogg.

Sen är det också häftigt att efteråt läsa i resultatlistorna och se att klubbkamraten tillika löparbrodern i Spårvågen Henke Jacobsson tog hem tredjeplatsen i DM över 3000 meter inomhus på ett snyggt pers (8.44) samt att Larsa Södergård (den eviga mentorn) vann tävlingen tillika DM-guldet. Killar man till vardags har äran att träna med.

 
Som sagt, det är inte riskfritt. Öppet vatten, vindbrunnar, tunn is på vissa ställen och en tjockis till skridskoåkare som halvplurrade bakom oss vid Gålö

Fästmön tar kort på fikarasten på Dalarö där Calle Thorell senare dök upp. Först i bild är Oscar, undertecknad, Simon, Paul samt Håkan och Håkans kompis.
 
Propagandais är ett vedertaget uttryck. Står vi på vatten eller är det is? Magiskt.
 
 
Sömn: Fantastiskt bra.
 
Kost: Utflyktsmackor är bäst. En tiopoängare.
 
Träning: Skridskor över 37 km. Med 15 kilos ryggsäck. Det är fan träning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar